zondag 7 augustus 2016

Mijn favoriete recept met....... andijvie!

Iedereen eet wel eens rauwe andijviestamppot, toch?! Ik vind het lekker op z'n tijd, 
maar deze favoriet, die er wel wat weg van heeft, is gemaakt met pasta! 
En is nóg sneller klaar! Als ik dit gerecht op tafel zet, gaat er een klein gejuich op! 
Tijd dus om het hier te delen. Het oorspronkelijke recept heb ik uit de Allerhande, 
maar ik heb het een beetje veranderd.  Zo is het geschikt voor 4 tot 6 personen,
 zoals al mijn hoofdgerechten! De vega-worstjes haal ik dan weer bij de AH, 
daar hebben ze de lekkerste!
En deze week maakte ik het niet alleen klaar met verse andijvie uit de tuin - ik had nog her en daar
 een krop staan - maar ook met dieprode, heerlijk zoete vleestomaten uit mijn kas!


Verse andijviepasta met tomaat

Ingrediënten:
  • 500 g biologische volkoren pasta
  • 1 ui ( uit eigen tuin!)
  • 2 bakjes vega-worstjes (Tivall)
  • flinke krop andijvie
  • 3 tomaten
  • 1 pakje sojaroom (Alpro, 250 ml)
  • 1 tl kerriepoeder
  • 1 tl basilicum
  • versgemalen zeezout
  • vierseizoenen peper

Hoe maak ik het klaar:
Was de andijvie goed schoon. Omdat ik de andijvie uit de tuin haal, zet ik hem altijd eerst in een emmer water met zout. Door het zout komen de beestjes en slakken die er nog in zitten, naar boven. Daarna was ik de andijvie twee keer grondig! Andijvie die je in de supermarkt koopt, is al redelijk schoon. Probeer altijd voor biologische andijvie te kiezen, dat is beter voor jezelf en voor het milieu!
Snijd de andijvie fijn!
Zet ondertussen een pan met water op om de pasta te koken volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snipper ondertussen de ui en snijd de worstjes in plakjes. Voeg de laatste drie minuten de ui en worstjes toe en warm goed door. De worstjes mogen niet koken.

Giet daarna af en vang een kopje kookvocht op. Schenk dit terug in de pan bij de pasta. Zet de pan op laag vuur en schep de schone en fijngesneden andijvie er in gedeeltes door (zoals bij een stamppotje!) en roer goed. De andijvie slinkt èn je hebt geen verlies van voedingsstoffen. Voeg de tomaat toe, die je in blokjes gesneden hebt. 
Roer de sojaroom erdoor en de kerriepoeder. Breng de pasta op smaak met basilicum en versgemalen zeezout en vierseizoenenpeper.
Serveer gelijk!

Eet smakelijk!
Je krijgt op deze manier lekker veel groentes binnen èn het is een echte kinderfavoriet!
Mijn jongste zegt ondeugend, als ze het lekker vindt: 'Eet apelijk!'
En dát doen we!
 

Geen opmerkingen: