donderdag 18 augustus 2016

Verse vijgentaart

Deze week kan ik echt veel vijgen oogsten! Wat zonuren en hoge(re) temperaturen deze maand........ mijn vijgenboom doet het goed! Ik kan nu elke dag zo'n 12 tot 15 vijgen plukken. En er zitten er nog heel veel aan te komen!! 


Het is allereerst tijd voor een overheerlijke verse vijgentaart!
Dit recept kreeg ik  via mijn vriendin en is zó lekker. Dank je, Maartje!

Verse vijgentaart

Ingrediënten:

Voor het deeg:
  • 100 g biologisch volkorenmeel
  • 80 g biologische bloem
  • 90 g rietsuiker
  • 90 g boter
  • 1 eierdooier
  • snufje gemalen zeezout
Voor de vulling:
  • 100 g boter
  • 2 eieren
  • 75 g rietsuiker
  • 100 g rauwe amandelen
  • 2 el bloem
  • 7 verse vijgen
  • 4 eetlepels jam, ik gebruikte courgette-citrusjam, maar kies gerust voor abrikozen- of pruimenjam als je dat hebt
Hoe maak ik het klaar:
Vet een ronde springvorm van 24 cm doorsnede in met wat boter. Doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en kneed een deeg van het meel, de bloem, de suiker, de eierdooier, de boter en het snufje zout. Voeg eventueel een eetlepel water toe. Het deeg laat zich moeilijk uitrollen, maar je kunt het gewoon plat drukken in de ingevette vorm. Bedek de bodem en de wanden tot 2/3 deel met het deeg. Zet de taartvorm in de koelkast en  laat rusten voor ongeveer een half uur.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Klop of mix in een andere kom de boter en de suiker tot een romige massa. Voeg de eieren er één voor één aan toe. Maal de amandelen fijn in een foodprocessor of met een staafmixer. Voeg het amandelmeel (de gemalen amandelen) toe en klop er tot slot de bloem door. De amandelen geven een heerlijke (amandel)spijssmaak aan de taart.
Verdeel de vulling over de afgekoelde taartbodem.
Verwijder het steeltje en de schil van de vijgen en snijd ze overlangs in kwarten.
Verdeel deze partjes vijg over de taartvulling en bak de taart ongeveer 10 minuten in de oven.
Schakel de oven vervolgens terug naar 180 graden en bak de taart nog 30 minuten. Laat hem mooi gaar en goudbruin worden.
Ik heb de opstaande rand iets te hoog gemaakt, dan brokkelt het sneller af, zoals je kunt zien.
De vijgen zijn mooi in de taart verzonken en geven alleen hun prachtig rozerode kleur nog bloot.
Verwarm de vier eetlepels jam in een steelpannetje en doe daar twee eetlepels water bij. Verwarm dit al roerend, tot je een soort gelei hebt verkregen. Bestrijk de warme taart hiermee en laat verder afkoelen. De gelei geeft een mooie glanslaag aan de taart.
 Het is een verrukkelijke taart.
Laat het je goed smaken! 
 

Geen opmerkingen: