woensdag 14 september 2016

Strand Pasta Salade

Dit is een erg simpele, maar lekkere pastasalade. Mij doet 'ie terugdenken aan lange dagen op het strand met 's avonds deze voedzame salade. Natuurlijk met veel knapperig zand tussen je tanden.....:)
Hoewel.... de laatste keer was het erg koud en waaide het heel hard, toen we dit op het strand aten. Ja, die zomers in ons land.........
Maar ik deel dit gerecht snel, dan kun je hem deze week nog klaarmaken. Super simpel! Ga je niet meer naar het strand? Ook lekker bij een nazomerse picknick of gewoon op een zwoele avond in de tuin.

Strand Pasta Salade

Ingrediënten:
  • 1 grote of 2 kleine courgettes
  • tomatenolie of olijfolie
  • 500 g volkoren penne (biologisch)
  • 200 g tomatentapenade (1 potje)
  • 120 g zwarte olijven
  • 50 g pijnboompitten
  • versgemalen zeezout en peper

Hoe maak ik het klaar:
Snijd de courgette in de lengte in dikke plakken, snijd deze plakken in lengterepen en maak deze korter.  Je krijgt zo rechthoekige reepjes in dezelfde maat als de penne. Verwarm de tomatenolie in een hapjespan. Ik gebruik deze olie uit een potje van zongedroogde tomaatjes op olie, maar heb je die niet, neem dan olijfolie. Bak de reepjes courgette op hoog vuur knapperig lichtbruin. Bestrooi naar smaak ruim met versgemalen zwarte peper en zeezout. Laat de reepjes zoveel mogelijk afkoelen.
Kook de penne beetgaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Dit is bij mij altijd zeven minuten. Giet de pasta af in een vergiet en spoel af met koud water.
Doe de pasta in een schaal of kom en meng hier, samen met een eetlepel kookvocht, de tomatentapenade doorheen.
Neem de olijven en halveer ze. Meng ze door de pasta, samen met de afgekoelde courgettereepjes.
Bak in een kleine, droge koekenpan de pijnboompitjes goudbruin en bewaar ze apart.
Wordt dit inderdaad een meeneemsalade, doe de geroosterde pijnboompitjes dan in een apart bakje en strooi ze pas op het laatst over de salade.
Deze pastasalade is genoeg voor 4-6 personen.

Deze salade is koel het lekkerst!
Neem je hem mee, vervoer hem dan in een koeltas of koelbox.

Mijn zoon schepte me op! 
Zelf had hij niet zoveel trek, zoals je kunt zien aan mijn reuzenportie!
En dan lekker genieten!
Niet alleen van het eten, maar ook van de natuur, het weer en goed gezelschap!
Wijntje erbij?!

Geen opmerkingen: