zondag 8 januari 2017

Pasta met gegratineerde Nashipeer

Heb je er al eens één geproefd? Een nashipeer? Het lijkt een kruising tussen een appel en een peer 
en ik ken mensen die hem gemakshalve 'pappel' noemen....   Maar het is geen kruising, het is een echte peer, in de vorm van een appel. 
Oorspronkelijk komt de nashipeer (of zandpeer) uit Azië. Ik kreeg heel wat nashiperen cadeau en in Taiwan worden nashiperen  als een luxe cadeau beschouwd. Rond de feestdagen zag je ze opeens ook in de supermarkt liggen.  Luxe, daar ben ik het mee eens, hoewel......  eerlijk gezegd vind ik de smaak niet om over naar huis te schrijven. Over huis gesproken: deze komen zelfs  uit Nieuw Zeeland....... dus hebben de halve wereld al overgevlogen.  Ik zou ze zelf niet kopen, maar nu ik ze toch heb, heb ik er mee gekookt. Een gerecht waar de kinderen helemaal blij van werden:
 pasta met gegratineerde nashipeer.

Ik deel het recept hier.....


Pasta met gegratineerde nashiperen

             voor 6 personen

Ingrediënten:
  • 600 g volkoren macaroni
  • 4 dl sojaroom
  • 300 g geraspte belegen kaas
  • 2 tl kerriepoeder
  • 8 takjes peterselie
  • 4 (nashi)peren
  • 4 el pijnboompitjes

Hoe maak ik het klaar:
Kook in een ruime hoeveelheid water de macaroni al dente, zoals op de verpakking vermeld staat. Verwarm al roerend de sojaroom in een steelpan. Roer er de kerriepoeder door en vervolgens de geraspte kaas, totdat die gesmolten is. Was de peterselie en knip of snijd deze fijn. Roer ook deze door de kerrieroomsaus. Laat het niet koken.  Schil de nashiperen (de schil is niet eetbaar!), verwijder het klokhuis en snijd ze in plakken van ongeveer 1 cm dik.
Vet een ruime ovenschaal in met wat boter. Doe hierin de al dente gekookte macaroni, schik daar bovenop de plakken nashipeer en schenk vervolgens de kerriesaus erover heen.
Bestrooi met de pijnboompitten en zet de ovenschotel ongeveer 10 minuten in een voorverwarmde oven onder de grill.
Laat de pijnboompitjes mooi bruin kleuren. Let op dat dit niet te hard gaat.
Serveer meteen!
Geen wonder dat kinderen dit lekker vinden.
Het zoete en knapperige van de peer combineert perfect met het zachte en romige van de pasta met kerriesaus.
De peterselie en pijnboompitjes geven er hun bite aan.

Een gerecht wat lekker snel klaar is.
Het kost je een kwartier voordat het onder de grill gaat en wat is nu 10 minuutjes oventijd?
Binnen een half uur op tafel dus!

Kun je niet aan nashiperen komen?
Maak het klaar met Hollandse peer!

Geen opmerkingen: