startpagina; recepten; kinderen; verzorging;

dinsdag 16 mei 2017

Energiek en licht voorjaars-weekmenu




Ik geef jullie graag een voorbeeld van een zonnig, licht voorjaarsmenu voor een hele week. Kijk zelf welke recepten je wel en niet uitprobeert. Er is genoeg variatie. Deze maaltijden geven je energie want je oogst en eet de eerste verse groentes uit je tuin, bak of van je balkon. Heb je niets van dit alles? Niet getreurd; het is seizoensgroente, dus in de supermarkt of bij de groenteboer wordt er extra veel van aangeboden, en is de prijs laag.
Zoals je van me gewend bent, is het vegetarisch, niet duur en lekker snel klaar.

Weekmenu Voorjaar

Zondag: Geroerbakte spinazie met quinoa en krenten. Spinazie is een echte voorjaarsgroente, je kunt het vroeg zaaien - ik zaaide al op 2 januari - en zaaien kan ook in een bak. Spinazie zit boordevol vitamines, vooral vitamine A.


Het recept kun je hier vinden.

Maandag: Radijsjesstamppot. Huh? Ken jij radijs alleen als snackgroente, zoals je een tomaatje of plakje komkommer eet? Radijs kun je prima verwerken in een stamppot, inclusief het loof. Lekker fris en licht!





En met walnoten van de herfstoogst erbij, krijg je een lekkere bite. Serveer met wat verse bieslook.
Klik hier voor het recept. Een aanrader!





Dinsdag: Brandnetelsoep met vers afgebakken stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter.
Je moet je even wapenen bij het plukken (op een plek waar geen honden worden uitgelaten!), maar zelfs al doe je dat niet, zijn brandnetels prima te oogsten.
Als ik brandnetelsoep op tafel zet, gaan mijn kinderen juichen. De smaak lijkt een beetje op spinazie, maar dan wat steviger en iets kruidiger. Brandnetel is bloedreinigend en past perfect bij een ontgiftingskuur in het voorjaar. Dit recept gebruikte ik.




Woensdag: Pasta-Pesto. Pesto maken is echt simpel. Voor dit gerecht gebruikte ik zelfgemaakte pesto van zevenblad. Zevenblad is een (on)kruid wat vreselijk hard groeit, maar wat je dus prima kunt eten!


Het pesto-recept kun je hier klikkend vinden, met wat foto's. Misschien heb jij het ook wel in de tuin groeien?! Deze pesto is genoeg voor twee maaltijden. Ik eet het met 500 g pasta naar keuze. Met een kopje kookvocht verdun ik de stevige pesto. Samen met een potje biologische doperwten schep ik dit om met de pasta. Ik bak er wat vegetarische stukjes quornfilet of wokreepjes bij en roer dat ook door het eenpansgerecht. Natuurlijk kun je ook kiezen voor gebakken champignons of een potje mais, wat je door de pasta-pesto roert. Serveer met geraspte kaas en klaar is je gerecht!

Donderdag: volkoren pitabroodjes met (zelfgemaakte) falafel.




Falafel kun je kant en klaar kopen, maar is ook makkelijk te maken. Klik hier voor het recept. Het kost alleen wat tijd, dus vaak maak ik een hele voorraad en vries ik daarvan een deel in om te gebruiken voor makkelijke, snel-klaar dagen. Je kunt de pita vullen met alle frisgroene blaadjes uit je tuin, zoals rucola, pluksla, spinazieblaadjes, raapstelen etc.


Geef er olijven, geraspte wortels, tomaatjes en knoflooksaus bij.  Lekker gezond, lekker anders!










Vrijdag: Great salad! Wat is er heerlijker dan een krop malse, biologische sla. En uit eigen tuin smaakt deze het allerlekkerst. Natuurlijk kun je sla de hele zomer eten, maar dit is dan ook een voorproefje. Serveer met gekookte of in de oven gebakken aardappeltjes.


En natuurlijk met een zelfgemaakte dressing. In een great salad kan alles. Hoewel de trend misschien 'less is more' heet, geldt dit niet voor deze salade. Het is ook ideaal om 'left-overs' in te verwerken: een stukje feta, een geopend potje olijven of mais.......
Als het lekker weer is, kun je er ook een vega burgertje van de bbq bij geven.

Zaterdag: romige tuinkruidenrisotto; de groente in dit recept vervang je door handenvol verse kruiden.

Tuinkruiden komen vaak als eerste op in de tuin en ze groeien in het voorjaar heel uitbundig!
En over een risotto hoef ik hier niet meer uit te wijden, toch? ;)
Klik hier voor het recept.





Kies op een feestelijke dag eens als toetje voor zelfgemaakte rabarbertaart.  Ook rabarber is er nu volop: een echte voorjaarsgroente!








Kies bijvoorbeeld voor déze heerlijke rabarbertaart.




Don't waste food:
Oh ja... alle recepten zijn voor 4-6 personen. Houd je wat over? Gooi het niet weg!
Soep kun je gemakkelijk de volgende dag eten. Wat te denken van een lunchsoepje met wat luchtige rijstwafels (of een broodje) erbij?
Een salade is ook perfect als lunchgerecht.
Van risotto kun je mooi kroketten rollen of, iets simpeler: als koekje uit de pan.

Groente afval vinden huisdieren zoals cavia's of kippen lekker. Kippen lusten eigenlijk allerlei restjes.

Als je dit weekmenu gaat klaarmaken, zul je je licht en energiek voelen. De frisse smaken van het voorjaar, met bijpassende vitamines en gezonde voedingsstoffen, zullen je goed doen.


Geniet van het voorjaar!
Geniet van gezond en lekker eten!
Geniet sámen van heerlijk puur en onbewerkt voedsel!
Een reactie posten