donderdag 18 mei 2017

Mijn moestuin (mei 1)

Yeah! Jippie! Misschien heb je het gemerkt òf niet, maar de IJsheiligen zijn geweest!
Op 11 mei kwam Mamertus, 12 mei Pancratius,  vervolgens Servatius en op 14 mei was het de beurt aan Bonifatius. Vergeet deze namen gerust, het zijn maar de naamdagen die 'gevierd' worden. Maar voor de moestuinder is het belangrijk. Want na IJsheiligen komt er geen nachtvorst meer. Nou ja, dat gaat niet altijd helemaal op, maar toch wordt deze tijd als grens aangehouden.

Daarna kunnen planten, die gevoelig zijn voor kou - zoals courgette, tomaat, pompoen en bonen - naar buiten.
Vandaar: Yes!
Al het voorwerk van zaaien, verspenen, harden, overplanten komt op mijn vensterbank aan z'n eind.



Het werd daar ook wel erg vol. De gordijnen gingen nooit dicht, grond en water liepen regelmatig uit de potjes.....  Tijd voor orde en netheid op mijn vensterbank ;).

Planten die erg van warmte houden, plant ik in de kas. In mijn kas bij huis is de spinazie en rucola inmiddels echt uitgegroeid........ Een beetje extra compost door de grond heen werken en daar kunnen dan mooi de rode pepers, aubergine en tomaat staan.

Die paar kropjes sla, zijn bijna klaar om te oogsten.
En al die tomatenplanten in veel te kleine potjes,  kunnen eindelijk hun wortels uitslaan in de volle grond.
Hoewel ik ook tomaten gewoon buiten in de volle grond zet, zonder afdakje èn een paar planten op het balkon.
Er zijn ietwat teveel tomatenplanten opgekomen..... hi hi.
Maar sowieso verspreid ik de planten graag over verschillende plekken. 
De tomaat is familie van de aardappel en behoort tot de nachtschade-achtigen.
De kans op Phytophthora infestans, oftewel de aardappel- of tomatenziekte is elk jaar aanwezig. Dit is een schimmelziekte die  binnen no time alle planten aantast en de oogst vernietigt. Tenminste...... op díe bepaalde plek! Vandaar mijn strategisch  plan om de planten te verspreiden. Natuurlijk kun je nog veel meer doen om de ziekte te vóórkomen, maar daarover in juni meer. Tomatenplanten die buiten staan, zijn kwetsbaarder, want ze kunnen niet goed tegen regen en grote temperatuurschommelingen. Maar dat is het risico van de moestuinder en het is elk jaar weer anders..... we zullen zien.  
In mijn kas op de moestuin, staan de verschillende slasoorten er mooi bij.
Binnen één tot twee weken zijn die te oogsten.
Hier kunnen al gerust pepertjes tussen geplant worden.
Zó maak ik optimaal gebruik van de beschikbare ruimte.
In deze kas ga ik dit jaar ook de kouseband zaaien en planten.
Hier schijnt de zon altijd volop binnen en dit wordt zo mogelijk nog warmer dan in mijn andere kas.

Alle andere groentes kunnen gewoon de volle grond in, de moestuin in.
Heerlijke tuindagen breken aan!
En héél veel werk.....

Hier de vóór foto
En na hard werken, op de warmste dag in mei, de ná foto.
De bamboe bonenstokken staan weer overeind, waarbij ik creatief met touw was.
Bovenop de twee stokken een dwarsstok voor de stevigheid.
Rondom elke stok heb ik vijf sperzieboontjes de grond in geduwd. De voorste boontjes blijven heel dun  (haricot verts?) de achterste groeien in 'gewoon' formaat sperzieboon, als het goed gaat.
Vorig jaar kwamen er sowieso niet veel bonen op doordat ik courgette te dicht bij had geplant.
En ook door vogelvraat, daar moet ik nog maatregelen tegen nemen.
Elk jaar denk ik weer: dit jaar doe ik het anders. Maar zoveel tuinders, zoveel meningen.
Sommigen zeggen: je moet de bonen voortrekken (binnenshuis voorzaaien), anderen zeggen, je moet de bonen voorweken (een nacht in water laten staan, voordat je ze zaait) en weer anderen zeggen dat je ze juist helemaal geen water moet geven, anders gaan ze rotten.
Ik volgde het advies van mijn vader maar op en gaf geen water.
En omdat ik er de tijd niet voor nam om de bonen voor te zaaien, gaan ze, net als vorig jaar, gewoon gelijk de grond in.
Het is weer spannend hoe het dit jaar gaat.....
Tussen de bonenstokken kun je gemakkelijk nog smalle of snel klaar groente zaaien of planten.
Andijvie en sla zijn goede buren voor bonen.
Uien juist niet!
Op dit principe van combinatieteelt, kom ik in een volgend blog terug.
Al dat harde werken, begint letterlijk al zijn vruchten af te werpen.
Want begin mei is er al van alles te oogsten uit de moestuin.


In mijn moestuin op pootjes groeit alles prima:  met dat fijne, lichtgroene blad links, is kervel.
De bladeren van de kervelplant hebben een heerlijke anijsachtige, zoete geur. Kervel smaakt fris en een beetje peperachtig en in gerechten onderstreept het vooral de smaak van andere ingrediënten. Het combineert lekker met andere fijne kruiden zoals peterselie, selderieblad en basilicum. Ik heb het al in mijn tuinkruidenrisotto gegeten en het is lekker in een lichte voorjaarssoep. Door de mooie blaadjes, is het ook decoratief te gebruiken op een boterhammetje mét......
Daarnaast groeit

radijs!!
Lekker en veelzijdig te gebruiken in de keuken.
Die eerste verse radijsjes smaken zó zacht en knapperig. Heerlijk!
Vanavond at ik het  in een stamppotje.
Tussen het groene onkruid oogst ik de eerste spinazieblaadjes van de volle grond en tegelijk de laatste spinazieblaadjes uit mijn kas. Net genoeg voor in een lekkere pastasalade.
Al het prachtig groene onkruid hier, is trouwens niets anders dan vogelmuur.
Afgelopen weekend belandde ik in een luxe restaurant - helaas niet in de buurt - waar we enorm gastvrij werden onthaald en culinair verwend.
Een creatieve kok zwaaide de scepter in de keuken en we genoten van verassingsmenu's.
Vooraf nam ik een verse salade met seizoensgroente en raad eens wat er op mijn bord lag?

Niet zómaar allerlei verse groene blaadjes met prachtige paarse en witte bloempjes.....
Naast de dressing van koffiecrème en de rauwe asperges serveerden ze  'vogelmuur'.
Ja, dat onkruid wat op de foto van mijn tuin, weelderig groeit. Geweldig! In zo'n chique restaurant, waar de ober trots alle 'geheime' ingrediënten opnoemt tijdens het serveren, heb ik er een tuin vol van staan. :)
Ik weet nu wat ik kan oogsten.
En ik ga het rigoureus oogsten, zodat ik plaats kan maken voor andere groentes.
Want ja..... dat tuinplan van mij..... dát komt er nooit.
En dat is de reden dat alles nu al erg vol staat en er toch nog veel bij 'moet'.

En ik oogstte de eerste

krop sla.
Met slak, weliswaar, maar er bleef ook nog wat voor ons over.
Sla uit de tuin, zet ik even (zo'n twintig) minuten in zout water.
Door dat zout komen de slakken  en andere beestjes naar boven kruipen.
Daarna is het wassen een fluitje van een cent.
Want ja, ik eet ook mijn sla graag vegetarisch.
Ik oogstte de eerste raapsteeltjes. Pas half april zaaide ik ze, maar het groeit snel en ik eet er nu al  heerlijk van.
Je kunt raapsteeltjes klaar maken zoals spinazie, maar de blaadjes zijn wat grover en hebben een kartelrandje. Ze lijken meer op radijsblaadjes. Ik at er deze week een stamppotje van en ga het morgen combineren met spaghetti en paddenstoelen in roomsaus. Mjamm!
        
Nog steeds krijg ik van alle kanten groenten en zaad.
Zo kreeg ik van mijn lieve dochter een pakje biologisch pompoenzaad voor moederdag. Want de pompoenen die ik heb gezaaid komen niet op :( Maar op de foto hierboven komen ook spontaan dilleplantjes op. Van mijn tuinbuurvrouw, uitgezaaid van vorig jaar: bedankt!
Ook al heb ik dit niet gezaaid, het ruikt zó lekker en groeit zó mooi. Ik besluit dat dit geen onkruid is.

De schooltuintjes
In de schooltuintjes is hard gewerkt, deze week.
Het is elke keer weer een uitdaging om een leuke, boeiende les te maken.
En het kost behoorlijk wat tijd.
Maar de kinderen zijn zó enthousiast en doen zó goed mee!
Daar doe ik het voor!
Na schooltijd liggen de tuintjes er weer rustig maar heel strak bij. Er staat nu in:
  • twee aardappels, die de kinderen moesten 'aanaarden' (dus je ziet er niks van)
  • een rijtje ui, met sjalotten en knoflook erbij.
  • een rijtje slaplantjes; er waren er ook wat verdwenen, dus de kinderen mochten met nieuwe plantjes het rijtje aanvullen zodat er weer in elke bak 5 plantjes staan
  • een rijtje radijs, vorige week gezaaid en nu al goed zichtbaar gegroeid
  • en twee bloemkoolplanten
Die laatste had ik gekregen van een juf. Past niet helemaal in het tuinplan, maar we gaan het proberen. Ik had een potje met biologische koemestkorrels meegenomen om de bloemkoolplantjes, die al even stonden, een extra boost mee te geven bij het planten.
Wat een grappige reacties kreeg ik van de kinderen bij het ruiken aan deze korrels en zeker toen ze hoorden wat het was. Vervolgens waren ze wel allemaal stoer genoeg om het in hun hand te nemen en te gebruiken bij het planten. Goed zó!

Omdat de klas erg groot is, wordt de groep opgesplitst en komt eerst de ene helft in de tuin en vervolgens de andere helft. De kinderen die later kwamen, hadden prei gezaaid. Want het is leuk als er ook in de winter nog wat in de tuin staat. Ze zaaien dit in de klas voor in de dopjes van een eierdoos.
En ze maakten van twee stokjes, een draadje en twee cd's een vogelverschrikker. Doordat de cd's ronddraaien en zonlicht weerkaatsen, schrikken de vogels en gaan ze (hopelijk) ergens anders heen, in plaats van aan de sla pikken;)

Er is hard en enthousiast gewerkt met een mooi resultaat.
Wat leuk om deze lessen te geven.

Ik moest door een andere tuin lopen om te ontdekken dat de kruisbessen alweer beginnen te groeien.
En ja.....
Ook in mijn tuin groeien ze. Midden juni zullen de eersten rijp zijn om te oogsten.

En ik zie de eerste aardbeitjes komen. Natuurlijk nog niet groot en zeker niet rood, maar het zonnetje gaat daar vast verandering in brengen.
Maar voordat ik aardbeien kan oogsten, moet ik nog wel wat dingen doen om het aardbeienbed goed te verzorgen. Wat ik doe om meer en mooiere aardbeien te krijgen, beschrijf ik in mijn volgende tuinblog.

Heerlijke tuindagen zijn dit in mei. Lekker werken in het zonnetje in groeizaam weer.
Het is wel veel werk, maar......
..... dit is tot juli, want daarna mag je, compleet met hangmat,  genieten in de tuin...... ;)


Geen opmerkingen: