donderdag 11 juli 2019

Kruisbessenvlaai

Ter ere van de kruisbes en de 16e verjaardag van oudste zoon, bakte ik een echte Limburgse kruisbessenvlaai! In goed Limburgs heet dit Kroaasjele......
Dit is overigens het enige Limburgse woord dat ik ken, vraag me niet naar meer. Maar wie kent niet de wereldberoemde Limburgse vlaaien? En hoe leuk is het om ze ook zelf te kunnen maken?


Ik kwam op dit bakidee notabene door het plantlabel wat nog aan m'n kruisbessen struik vastzit.  En dit jaar kreeg ik lekker veel vruchten!! Mijn struik staat vlak naast de bijenkasten en dat is een goed plekje. Ze zijn allebei wat stekelig, maar het isvooral fijn dat de bijen door het bestuiven zorgen dat er veel vruchten groeien.

Wie kent 'm? De kruisbes, groeiend aan lage struiken met enorm scherpe stekels, met een taai velletje wat je meestal niet opeet, een staartje eraan.....  heb je al deze hindernissen overwonnen, dan heb je een heerlijk friszoet vruchtje.
Wat bewerkelijk eten en bij de groente-afdeling van je supermarkt zul je ze daarom zelden tegenkomen, maar wat zijn ze bijzonder.
Voor mij niet in de laatste plaats door de herinnering aan mijn opa, die verschillende struiken in zijn grote moestuin had staan.
En als ik wil proeven of ze rijp zijn, dan doe ik dat op de manier van opa:
Plukken,  met mijn nagel een sneetje in de vrucht maken en dan leeg zuigen..... zijn ze rijp dan zijn ze heerlijk zoet :)
Maar in deze vlaai is de hele kruisbes goed te eten!!

Kruisbessenvlaai

                     voldoende voor 12  stukken
 
Ingrediënten:
  • 550 g kruisbessen
  • 250 g biologische bloem
  • 150 g volkoren meel
  • 35 g roomboter en wat om in te vetten
  • 2 zakjes gedroogde gist
  • 220 ml ongezoete sojamelk
  • 1/2 tl fijn zeezout
  • 4 tl rietsuiker
  • 2 el paneermeel
  •    en verder:
  • vlaai vorm van  24 cm

Hoe maak ik het klaar:
Meng de beide meelsoorten in een kom. Strooi het zout aan de rand en maak in het midden een kuiltje.
Als je verse gist gebruikt, neem dan zo'n 35-40 gram en meng dit met een beetje lauwe melk. Droge gist kan ook prima, strooi dit in het kuiltje. Verwarm de melk tot lauwwarm en snijd de boter in blokjes. Voeg toe en begin te kneden.
Kneed zeker 10(!) minuten, zodat de gluten goed worden gerekt. Hierdoor verloopt het rijsproces goed. Leg de deegbal in een kom en dek toe met een theedoek die gedrenkt is in heet water. Zet de kom op een tochtvrije warme plek. Laat het deeg ongeveer één uur rijzen.

Kneed de deegbal nog even licht door en verdeel in twee stukken. Bestuif je werkplek met wat bloem en rol de helft van het deeg uit tot een ronde lap. Vet de vlaaivorm in met wat boter en bestuif ook met wat bloem. Druk de ronde deeglap in de vorm. Uitstekende randen aan de bovenkant kun je wegsnijden. Prik de bodem, voor een luchtig resultaat, in met een vork.
Verdeel er eventueel wat paneermeel over, om het vocht wat uit de vruchten vrijkomt op te vangen.
Ik was het vergeten, maar het kwam ook zonder paneermeel goed.

Was de kruisbessen goed en verdeel ze cirkelsgewijs over de bodem van de taart.
Verwarm nu de oven voor op 210 graden.
Neem de overgebleven deegbal en rol deze uit tot een lap. Snijd met de achterkant van een mes lange repen uit het deeg. Je kunt het deeg ook rollen tot lange slierten.
Maak nu een raster voor over de vruchten.
Begin in het midden en leg eerst alle repen verticaal, draai de taart een kwartslag en doe het dan nog een keer.
Zorg dat je de uiteinden goed vastkneedt aan de opstaande rand.


Maak vervolgens een lange reep die je rondom het rasterwerk legt.
Zo zitten de andere repen beter vast en staat het mooier.
Bestrijk alle repen met wat water en strooi er dan 1 el rietsuiker overheen.
Ik streek er ook een keer wat ei overheen, maar toen verbrandde het heel snel.
Schuif de taart in de voorverwarmde oven en bak hem in 30 minuten gaar en goudbruin.


Let op! Als de bovenkant te hard gaat, schakel dan de laatste 10 minuten de oven terug naar 190 graden of draai de taart een beetje als het bruinen niet gelijkmatig gaat.

Houd je van friszuur, dan is de taart klaar.
Wat poedersuiker eroverheen ter decoratie en voor de - volgens sommigen - broodnodige zoetheid is ook een goed idee.

Er zit in het deeg verder geen suiker.

Mijn jarige Job -  een echte zoetekauw -   houdt erg van deze taart, want ook friszure smaken vindt hij om te smullen.

Eet smakelijk en geniet ervan!


Geen opmerkingen: