dinsdag 26 mei 2020

Selfmade dressing


De zomer komt er aan en wat is er dan lekkerder dan salade?!
Sla - kraakvers uit eigen tuin - at ik inmiddels al vier keer. Super vers, super lekker!
En ik bedacht: 'k heb nog een zomers blogje, wat is blijven liggen....  En nu is het weer een prima onderwerp.... dressing!
Lees niet verder als je graag kant en klare dressing uit een flesje bij de super koopt. Want je hebt straks geen excuus meer ;)
Want....
Het is zó simpel om zelf een heerlijke dressing te maken.






Op de housewarming met BBQ van mijn jongste broer werd ik gevraagd à la minute de
salades te maken. Het lukte er voor hen even niet meer bij....
Ik maakte een Griekse en een Hollandse salade en trok in hun nieuwe huis  alle kastjes en laatjes open. Genoeg ingrediënten te vinden voor een heerlijke dressing.
Dus ook in jouw koelkast en keuken zijn vast de ingrediënten te vinden voor een makkelijke selfmade dressing!
De salades werden enthousiast ontvangen en ik geloof dat vooral de dressing zorgde 
voor het succes van beide salades.


Dus na diverse complimenten beloofde ik een blog te wijden,  
speciaal aan het maken van een snelle, succesvolle dressing.
Hier komt 'ie:

Dressing

       voldoende voor 5 à 6 salades
           
Ingrediënten:
  • 3 dl olie 


Neem een olie die je lekker vindt. Heeft de olie een uitgesproken smaak, zoals chili-olie of een notenolie? Voeg dan een paar theelepels toe aan een 'draagolie'... een olie met een wat neutralere smaak zoals olijf- of zonnebloemolie.

  • 1 dl  azijn of citroensap
Dit zuur geeft de dressing zijn karakter en de salade haar frisheid.
Kies hierbij voor datgene wat je in huis hebt of maak een mix.
Appelazijn is zacht van smaak, aardbeienazijn of honingazijn geven ook zoete tonen.
Balsamico azijn heeft een heel uitgesproken smaak en ook de kleur van je dressing wordt donker. Lekker bij Mediteraanse salades.

Houd altijd de verhouding aan van 3 : 1 met olie en azijn.

Gebruik je liever geen azijn of vervang je het door citroensap, dan heb je geen vinaigrette meer.
Een vinaigrette komt uit de Franse keuken en is afgeleid  van het woord 'vinaigre' wat azijn betekent.
Een vinaigrette is altijd een dressing, omgekeerd is dat niet zo.

Een dressing is altijd gebonden en vaak wat romig.
Mag of moet het voor jou mager? Houd het dan bij een vinaigrette 
en voeg geen romige ingrediënten  toe aan je dressing. 

  • 2 el mosterd
Omdat olie en azijn zich heel moeilijk mengen maar in laagjes boven elkaar blijven drijven, wordt vaak mosterd gebruikt om deze twee te binden.
Mosterd heb je ook in allerlei smaken en malingen. Bekend zijn de fijne Franse mosterd of juist de grove mosterd.  Het staat op m'n to-do-list om dit nog eens zelf te maken... een lang proces, maar wel rustgevend om te doen, denk ik..... 


  • 5 el góede honing

Naast het zure is het voor het evenwicht goed om wat zoets toe te voegen. Als imker neem ik hiervoor graag mijn eigen pure, onbewerkte honing. Suiker voeg ik niet toe. Een alternatief is bijvoorbeeld gembernat of wat appelstroop voor een Hollandse salade. Voeg toe naar smaak. Ik neem vaak één eetlepel op één salade.

  • Kruiden
Vers of gedroogd, dat maakt niet zoveel uit. Zeker in de zomer, als je een eigen kruidentuintje hebt, is het heerlijk te werken met verse kruiden. Gebruik wel drie keer zoveel vers dan gedroogd.
Kijk naar de rest van de salade en de ingrediënten om passende kruiden te vinden.
Voeg bijvoorbeeld tijm, oregano en rozemarijn toe bij Franse en Mediterrane salades. 
Neem bij Oosterse salades wat pittigere specerijen zoals koriander of paprikapoeder. Bij Hollandse salade is peterselie en bieslook erg verfijnd. Meestal neem ik een mix van kruiden. Voeg toe naar smaak.

  • 5 teentjes knoflook


Ja, een dressing is voor mij niet helemaal af zonder knoflook. Natuurlijk kun je dit weglaten, maar ik houd ervan.  En je weet dat knoflook bloeddrukverlagend is, hè?! Dat kan geen kwaad voor een salade bij een BBQ ;)

  • Versgemalen zeezout (en peper)



















Je hebt ook zout allerlei soorten. Het gewone tafelzout gebruik ik nooit.  Het is het meest bewerkt en alle mineralen zijn er uitgehaald. Er wordt wel veel jodium en antiklontermiddel aan toegevoegd.
Zeezout heeft wél zijn mineralen behouden en kan sporen van natrium, ijzer en zink bevatten. 
Himalaya zout wordt gewonnen in Pakistan en is één van de puurste zouten. Ze wordt ook wel steenzout genoemd en kan in kleur variëren van wit tot donkerroze. Wat betreft aanwezige mineralen is Himalayazout net zo gezond als zeezout.
Maar is zout nu zo gezond? Bepaald niet. Wil je minder zout eten? Voeg dan in plaats van zout eens gemalen lavaspoeder (klik) toe.

  • 11 el mayonaise (evt vermengd met yoghurt)
Romig  moet een dressing zijn, anders is er niks aan, vindt Peter. En er zijn vast veel mensen het met hem eens. 
Ik maak mijn mayonaise altijd zelf, maar wat heb je een verschillen in mayonaise. Fritessaus, halvanaise, met of zonder olijfolie, met of zonder yoghurt, met of zonder ei..... Je kiest maar.
Ook amandelnaise (klik): een romige saus op basis van amandelen maar dan vegan, kun je gebruiken.
Ik vermeng mijn mayo graag met yoghurt. Je krijgt niet alleen een frissere smaak, het is ook slanker!


Hoe maak ik het klaar:
Neem een ruime kom of maatbeker en doe hierin de olie en de azijn. Je zult zien dat zich twee afzonderlijke lagen vormen. Voeg de mosterd toe en roer goed door. De lagen versmelten met elkaar. 
Voeg daarna de mayonaise en honing toe en roer goed door.  Was de verse kruiden, droog ze,s snijd ze heel fijn en roer door de dressing. Pers de teentjes knoflook uit en voeg naar smaak versgemalen zeezout en peper of een alternatief toe.  Et voilà…. klaar is je dressing of zo je wilt: je vinaigrette!

Bewaar de dressing in een mooie fles in de koelkast.







Meestal maakte ik mijn dressing per maaltijd klaar...  makkelijk in de saladeschaal.
Maar een voorraadje zelfgemaakte dressing in een fles is nog eenvoudiger.
Zeker op drukke dagen....
Natuurlijk heb ik de dressing uitgeprobeerd over mijn lunchsalade.
De dressing is lekker zoet.... houd je daar niet van, voeg dan minder honing toe.
Bewaar je de dressing lang, dan kun je wat minder knoflook gebruiken, omdat de smaak sterker wordt wanneer je het langer bewaard.


Ik schat dat deze dressing, door het gebruik van verse mayonaise zo'n twee tot drie weken houdbaar is. Maar ik ga het uittesten.... en met al het saladeweer wat er aan zit te komen, is dat misschien wel lang genoeg ook.

Maak 'm lekker zelf enneh.... lekker delen!



2 opmerkingen:

Davy zei

Ziet er lekker uit zus! Ik weet dat de dressing/salade op die bbq verrukkelijk was, dus deze ga ik ook eens maken:)

Tamar zei

Dank je wel, Davy. Ik vind het reuze makkelijk, zo'n dressing kant en klaar, hoewel je natuurlijk altijd een kleinere hoeveelheid kunt maken.