vrijdag 20 mei 2022

Rabarber-vlierbloesemjam met gember

 Dat de rabarber groeit en tegelijkertijd de vlier bloeit, kan geen toeval zijn! 
Ik stop ze samen in één potje!

Net als voorgaande jaren maak ik dit voorjaar mijn eerste jam  met rabarber... 
Deze keer niet met appel-munt of sinaasappel-kaneel maar met vlierbloesem en gember.
Jam maken is echt niet moeilijk en super leuk!! En wát geeft het een voldaan gevoel: 
gevulde potten met zelfgemaakte jam!
Deze jam ga ik trouwens niet alleen gebruiken in de keuken en in mijn winkeltje zetten, 
maar ook meenemen voor een proefles voor de kinderen van de schooltuintjes...   
de kinderen laat ik kruidenboter van stengelui maken en ik breng deze jam mee 
om te proeven op toastjes.
Eerst even voorproeven of het geschikt is ;)



Rabarberjam met vlierbloesem en gember

                voor 6 potjes jam

Ingrediënten:
  • 950 g rabarber
  • 1/2 citroen
  • 8 vlierbloesemschermen
  • 3 bolletjes gekonfijte gember
  • 2 el gembervocht
  • 1 kg geleisuiker 1:1


Hoe maak ik het klaar:
Zorg dat je brandschone jampotjes klaar hebt staan, liefst uitgekookt in sodawater.
Spoel vlierbloesem nooit af onder de kraan. Laat de vlierbloesemschermen liggen of schud zachtjes zodat eventuele beestjes eruit kunnen. 
Was de rabarber en snijd in stukken van ongeveer 3 cm. Pers de halve citroen uit en doe samen met de rabarber in een ruime pan. Snijd de gekonfijte gemberbolletjes in kleine snippers. We gebruiken hier geen verse gember, het wordt geen pittige chutney. Doe de gember, samen met de gembersiroop uit het potje en de geleisuiker bij de rabarber in de pan. Zet het vuur op de laagste stand en de deksel op de pan. Laat het voorzichtig aan de kook komen en roer af en toe. Wanneer het mengsel kookt laat je de jam op hoog vuur 4 minuten doorkoken. 
Ondertussen haal je de vlierbloempjes los van hun bloemscherm.
Pureer de rabarberstukjes met de staafmixer, je hebt nu een dunne jam gekregen. 
Wees niet bang, jam wordt dikker wanneer ze afkoelt. 
Voeg nu de vlierbloesembloempjes toe en laat 1 minuut meekoken.
Schenk de jam gelijk in de klaarstaande potjes en zet ze op de kop weg.
Hierdoor trekken de deksels vacuüm en is de jam minstens een jaar houdbaar.
Eenmaal geopend bewaar je de jam in de koelkast en is ze nog zo'n 3 maanden houdbaar.

Natuurlijk morste ik een druppel en kon ik alvast proeven. 
En ik moet zeggen: ik vind deze jam ver-ruk-ke-lijk!
De smaak van vlierbloesem proef je heel goed en combineert fantastisch met rabarber!
Het zoete van de suiker combineert fijn met de van nature zure rabarber!
De gember had ik toegevoegd omdat ik dol ben op gember en ik niet kon kiezen tussen vlier en gember.

Ik vulde zes potjes jam, heerlijk! Ik kan weer vooruit!!
En deze jam ga ik vaker maken ;)




Meer jam maken?

Maak eens

Rabarber-sinaasappel-kaneeljam klik
Of

Rabarber-appel-munt-jam klik








Geen opmerkingen: