zondag 10 maart 2024

Kokedama maken

"Die zijn leuk, mam! Die wil ik ook wel voor mijn kamer...." zei oudste dochter terwijl ze bewonderend naar het plafond keek. Toen ik enthousiast begon te vertellen over het prachtige mos dat ik vond, begreep dochterlief pas dat ik ze zelf had gemaakt.
Een tijd geleden kreeg ik van een vriendin een zelfgemaakte kokedama. 
Ik was er gelijk weg van: betoverend groen!
En ik wist: op een dag maak ik die zelf!
Dat die dag zo lang duurde, komt omdat ik niet wist dat het zó makkelijk is
 en dat je er zó weinig voor nodig hebt.
Moeilijk is het namelijk helemaal niet en het geeft een sprookjesachtig mooi resultaat! 
Een kokedama is echt een eyecatcher voor je interieur en een bijzonder cadeau om te geven.

Maar wat is een Kokedama precies?
Kokedama betekent letterlijk 'mosbal' en komt uit Japan. Het is een kunstvorm met planten 
zoals bonsai kweken en ikebana (Japans bloemschikken).
De kunst van het maken van kokedama's is wat jonger en de regels zijn niet zo strikt, 
daarom is het gemakkelijk zelf te doen.

Lees maar mee!

Kokedama 

    voor 1 kokedama

Benodigdheden:
  • 1 kleine kamerplant naar keuze
  • 150 gr potgrond
  • wat water
  • 2 plakken mos
  • naaigaren
  • schaal of touw


Hoe maak ik het:
Zet alle materialen klaar. Zorg dat de potgrond goed vochtig is, voeg hiervoor eventueel wat water toe.
Kies een mooie, groene plant uit, bijvoorbeeld een varen of een orchidee. Ik houd  veel van sierasperges en die heb ik ook genomen (kwam hem tegen in de supermarkt).
Haal de kamerplant uit z'n pot en schud of steek wat aarde weg. Verwijder geen wortels!
Voeg wat vochtige potgrond toe en modelleer tot een ronde bol. 
Vouw hier langs één kant een stuk mos om.

Neem de draad van het naaigaren (geen rijggaren) en begin bovenaan de draad rondom 
de bol te draaien.
Voeg voor de onderkant de tweede lap mos toe en wikkel de draad nu kruiselings en 
heen en weer over de bol heen. Trek goed aan, maar niet te strak dat je het mos
verstikt. Als je merkt dat het mos op de bol goed vast zit, ben je klaar.
Je kunt de draad met een naald in de mosbol afhechten, maar gewoon los 
laten zitten, gaat meestal ook goed.
Zet de mosbol in een schaal of op een (houten) bord.
In Japan worden de kokodama's in kleine huizen vaak opgehangen, wat
geen extra ruimte in beslag neemt. En dát doe ik ook.

Je kunt een stevig stuk touw nemen en om de kokedama wikkelen of
er voorzichtig doorheen steken.
Zó hang je hem makkelijk op.
Ook kun je een eenvoudige macramé hanger knopen en passend om de
bol maken. Neem hier robuust touw voor, staat mooi bij de bol.


Verzorging:
De kokedama eenmaal gemaakt, heeft wel verzorging nodig.
  1. Je kunt er voor kiezen om de bol dagelijk te besproeien met water uit de plantenspuit
  2. Of je neemt de kokedama en dompelt de mosbol twee keer per week volledig onder in water. Als de bol verzadigd is met water en er geen luchtbelletjes boven komen, knijp je het water er voorzichtig uit en laat hem vervolgens nog even uitlekken boven de wasbak of een schotel. 
  3. Zet de kokedama een half uur in een schaal, laat hem zichzelf langzaam volzuigen. Laat de bol daarna ook nog even uitlekken.

Ook een 'oude' kokedama kun je makkelijk refreshen met wat vers mos.
Deze had ik wat verwaarloosd, gelukkig gaat de plant weer groeien 
en de mosbol bekleed ik opnieuw met mooi, groen mos!

Tijdens het schrijven bedenk ik me, dat er nog een orchidee in de gang staat.... een plant
 die ik  wel mooi vind in een tropische tuin, maar op de vensterbank vind ik 'm helemaal niks.
 Hier maak ik mijn volgende kokedama van! Dat staat een stuk natuurlijker en mooier, 
of beter gezegd: dat hangt een stuk mooier :)

Mos kun je in een tuincentrum kopen of misschien heb je wel een beschaduwd plekje in je tuin
of in je gazon waar mos groeit en wat je kunt gebruiken.
Trek het mos voorzichtig los en verwijder ook takjes en ander boommateriaal 
zodat je alleen het mos over houdt.
Haal niet zomaar mos uit het bos.
Hoewel.... een heel klein beetje waar het heel veel groeit. ;)


En? Denk je dat jij een kokedama gaat maken? 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een leuk idee! Bedankt voor de tip.
Astrid.

Tamar zei

Graag gedaan, Astrid! Fijn om te fröbelen met groen. Ik ga er deze week nog meer maken😉