woensdag 20 januari 2016

Hoest en hoestdrank zelf maken

I k   h e b    d e    g r i e p ! !  Nee, ik ben niet grieperig of zwaar verkouden, maar ik heb echt de griep. Niet eerder gehad ooit. Enneh..... het valt flink tegen. Door de hoest, die echt diep zit, heb ik spierpijn op mijn middenrif en buikspieren. En ik voel een beurse plek in mijn rug van spieren waarvan ik niet wist dat ze er zaten. Ik heb twee dagen met koorts op bed gelegen en strompel nu weer wat door het huis, maar met het gevoel alsof ik net bevallen ben.
Tegen griep valt niet heel veel te doen.... uitzieken en de tijd ervoor nemen.
Dus dat doe ik maar..... En gelukkig: gedeelde smart is halve smart. Er heerst deze week officieel een griepepidemie. En thuis doet mijn lief gezellig mee. Zo maken we er een wedstrijdje van wie de hoogste temperatuur heeft....

Voor al die mensen die er deze winter alleen met een verkoudheid en een zere keel vanaf komen, hier nog een simpele tip voor een zelf-maak-hoestsiroop. 
Om me heen hoor ik allemaal mensen naar de winkel rennen om hoestsiroop. Dure...... Want die helpt pas goed. Met allerlei vreemde namen en ingrediënten,  als er maar geen suiker in zit......
Vanwaar die angst voor suiker en het omarmen  van allerlei chemisch geproduceerde stoffen??
Voor wie hier ook kritisch over is: een super simpel hoestsiroopje, heel goedkoop en het werkt!! 

Een tip uit grootmoeders tijd is om bij verkoudheid een ui naast je bed te zetten. Dat opent de luchtwegen, zodat je vrijer ademt. Maar wist je dat je die ui niet hoeft weg te gooien?


Hij is nog niet uitgedroogd na een nachtje in de slaapkamer. Snijd hem in kleine stukjes. Neem er ook nog een verse ui bij. Doe een laag uiensnippers in een glazen potje. Strooi daar een laag rietsuiker over. Doe daar overheen weer een laag uiensnippers, weer een laag suiker en zo afwisselend tot de rand van de pot.

Sluit het deksel en laat ongeveer een dag en een nacht staan.  De suiker is dan vloeibaar geworden door het uienvocht. Zeef de uisnippers eruit en vang het donkerbruine sap op.
Hier is je verzachtende hoestdrank! Zo simpel!

Het smaakt goed (niet ruiken!) en goedkoper kan niet....

Voor het maken van verzachtende tijm-hoestsiroop, zie hier. Maak in de zomer of de herfst een goede voorraad, dat is nooit weg.


Geen opmerkingen: