donderdag 17 maart 2016

Regenboogwortels met pasta

Vanmiddag dacht ik even snel mijn  laatste regenboogwortels uit de tuin te halen. Ik kreeg een geweldige verrassing in de vorm van ongeveer 3 kilo worteltjes.....
Dat had ik niet verwacht!

Eerlijk gezegd ben ik een rare moestuinder, want toen ik alle wortels had gezaaid en ze op kwamen, vond ik het 'zielig' om uit te dunnen. Dus liet ik alles staan, ze mochten allemaal opgroeien.
Vandaag dacht ik eigenlijk alleen miezerige, kleine worteltjes te gaan oogsten, die geen

ruimte hadden gekregen om goed te groeien. Maar het grappige is, dat er altijd wortels zijn die ruimte vinden om toch groot te groeien. Vandaar een  oogst die ik niet verwachtte: niet alleen veel wortels, maar ook grote en dikke ertussen! 

Even nog een klein plaatje tussendoor: tijdens het bovenhalen van de wortels, haalde ik ook een klein padje uit winterslaap. Aaah..... hier zie je hem. Hij knipoogde met één goudgeel oogje naar me en toen stopte ik hem maar weer terug in de grond........




Maar die regenboogwortels: héérlijk om te eten! Zoet èn een plaatje op je bord! 

Ik heb de oranje wortels, maar ook gele, witte en zalmkleurige. Mooi, hè?!

Vandaag at ik ze met pasta: een heerlijk zoet-pittig vegan-gerecht.


Pittige regenboogwortels met pasta


Ingrediënten:
  • 650 g regenboogwortels
  • 6 el olijfolie
  • 4 tenen knoflook
  • 3 cm verse gemberwortel
  • 1 rode peper
  • 450 g kikkererwten
  • 400 penne (of andere pasta)
  • walnotenolie naar smaak
Hoe maak ik het klaar:
Maak de wortels schoon en snijd ze in dunne plakjes (ongeveer 3 mm dik). Maak de knoflook schoon en snijd in dunne plakjes, snijd de gemberwortel in heel kleine stukjes en snijd de peper fijn. Verhit in een ruime hapjespan 5 eetlepels olijfolie. Bak hierin de knoflook, peper en gemberwortel ongeveer 3 minuten. Voeg dan de wortels toe en bak ze op middelhoog vuur in ongeveer 15 minuten. Voeg de kikkererwten toe en stoof het geheel, met deksel op de pan, nog 5 minuten. Breng eventueel op smaak met zeezout. Kook intussen de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking beetgaar. Giet af en schep de pasta door de wortels.
Aan tafel kun je er naar smaak nog wat walnotenolie overheen druppelen.





















Een gerecht met een verrassende smaak en bite.
Hier vond iedereen het lekker!

Mmmmmmm....

Eten jullie wel eens regenboogwortels?


 

Geen opmerkingen: