vrijdag 4 maart 2016

Vier wortelsoorten uit de tuin op Marokkaanse wijze

Oh..... wat at ik vanavond lekker! Ik probeerde een nieuw recept uit en het smaakte super!
De voorpret (met dit mooie weer, in ieder geval!) begon om half 5 in mijn tuin.
Ik wilde een kilo wortelgroenten hebben. En dát groeide nog in mijn tuin....  verscholen in de grond, blijft het doorgroeien. Ik oogstte twee peterseliewortels, één klein pastinaakje, een paar aardperen (ze raken bijna op) en een heleboel regenboogwortels, zij het wat dun of kort. Thuisgekomen had ik goed geoogst, mijn mandje halfvol woog net een kilo.
Wortels zijn uit zichzelf al zoet, zeker pastinaak. Samen met de aardperen en de peterseliewortel (zoek even op vergeten groente) die een kruidige smaak toevoegen, combineerde dit voortreffelijk met Marokkaanse specerijen: zoet en een beetje pittig.
Ik at dit wotelgerecht met amandelen, couscous en serveerde er gepekelde, groene tomaatjes (zie hier) bij.
Ik ben dol op de Marokkaanse keuken en hoewel er vaak veel vlees gebruikt wordt, is dit een vegan recept. 

Vier wortelsoorten op Marokkaanse wijze

Ingrediënten:
  • 4 el olijfolie
  • 150 g bruine amandelen
  • 2 uien
  • 4 teentjes knoflook
  • 1,5 tl komijn (gemalen)
  • 2,5 tl gemberpoeder
  • 2 (dunne) kaneelstokjes
  • 1 tl pittig paprikapoeder
  • 24 gedroogde abrikozen (neem biologische, die zijn ongezwaveld!)
  • 500 ml kruidenbouillon
  • 1 kg wortelgroenten: (regenboog)wortels, peterseliewortel, pastinaak, aardpeer
  • 350 g couscous
Hoe maak ik het klaar:
Snijd de uien in ringen en de knoflook in plakjes.
Verhit de olie in een grote hapjespan of tajine en bak hier de amandelen twee minuten in. Voeg de ui en knoflook toe en fruit alles op laag vuur 5-6 minuten. Voeg dan de specerijen toe en fruit 1 minuut mee. Voeg de kruidenbouillon en de abrikozen toe. Breng alles aan de kook en stoof de abrikozen 20 minuten. Maak intussen de wortels schoon. Het is voldoende om de schoongewassen wortels, zeker als ze vers zijn,  schoon te schrapen. Dan behoud je de meeste voedingsstoffen.

Snijd ze in grove plakjes/stukjes. Wat een kleuren, hè?! Breng opnieuw aan de kook en kook nog ongeveer 20 minuten.
























Breng 700 ml kruidenbouillon aan de kook. Voeg de couscous toe als het kookt. Zet de pan gelijk van het vuur af en laat de couscous 5 minuutjes wellen. Dan is 't ie klaar.

Tip: je kunt natuurlijk wortels die je niet kunt vinden, weglaten en wat meer van een andere soort nemen.
Eet smakelijk!!


Geen opmerkingen: