dinsdag 12 april 2016

Gegratineerde spinazie-fusilli met ei

Vorige week oogstte ik wat kleine beetjes spinazie. Nu was ze zo goed gegroeid, dat ik alles kon oogsten. Ik knipte de blaadjes net boven de steelaanzet af. Spinazie kun je op deze manier wel drie keer oogsten, want het groeit gewoon nog twee keer door. Daarna gaan de plantjes 'in het zaad schieten' zoals dat in tuinderstermen heet. De blaadjes ontwikkelen zich dan niet meer, maar alle energie gaat naar een stengel met bloemetjes. En dat is niet zo lekker eten......
Hier zie je m'n vergiet vol, ruim 500 gram.


Ik maakte er het volgende gerecht mee klaar, waarin de verse smaak van spinazie goed tot zijn recht komt: met fusilli en verse eitjes van mijn kippen. En je proeft een exotisch beetje komijn. Dit alles uit de oven!
Mmmmm!

Gegratineerde spinazie-fusilli met ei

Ingrediënten:
  • 350 g volkoren fusilli-pasta
  • 500 g verse spinazie
  • 1 blikje biologische tomatenstukjes (ong 450 g)
  • 2 tl gemalen komijn
  • 5 eieren
  • 125 g belegen kaas
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen zwarte peper
Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven met grill voor op 220 graden. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking al dente. Was de spinazie en voeg die de laatste twee minuten van de kooktijd toe.
Giet dan pasta en spinazie af in een vergiet. Doe ze na het uitlekken terug in de pan en voeg de tomatenblokjes toe en de gemalen komijn.  Breng op smaak met peper en zout. Rasp de kaas.
Doe de pasta in een ruime ovenschaal. Maak vijf kuiltjes in de pasta (of met hoeveel personen je dit eet) en breek hier de eieren boven.  Bestrooi de pasta met de kaas. Laat de dooiers vrij.
Bak het gerecht ongeveer 20 minuten in de oven tot de kaas gegratineerd is en de eieren gaar zijn.

Ik heb de dooiers heel gelaten, dat zag er mooi uit. Maar de kinderen aan tafel 'rilden'  van het nog niet perfect gestolde ei.
Volgende keer breek ik ze even kapot voor ze.
Breng aan tafel eventueel nog op smaak met zeezout en peper.

Een echt voorjaarsgerecht: verse spinazie en verse eieren!

Eet smakelijk! 

Geen opmerkingen: