maandag 3 oktober 2016

Mijn favoriete recept met..... pompoen


Het is herfst! En daar horen pompoenen bij. Héérlijk vind ik ze!
Mijn pompoenen oogst dit jaar was bedroevend: drie kleine mini pompoentjes. Maar het was wel precies genoeg voor dit overheerlijke Peruaanse gerecht: Locro de Zapallo!


Ik weet niet meer hoe ik aan dit recept kom, ik ken niemand uit Peru, maar op deze wijze kook ik al jaren een heerlijke herfststoofpot.  Je eet pompoen, bonen, mais en aardappels, maar proeft daarin ook de smaken: munt, peper en kaas: zó lekker!!

Dit is absoluut mijn favoriete recept met pompoen!


Locro de Zappollo

Ingrediënten:
  • 2 kleine uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 grote groene peper
  • 3 grote aardappels
  • 750 g pompoen
  • 180 g biologische maiskorrels 
  • 1 bouillonblokje
  • 400 g gemengde bonen (bijv. witte bonen, bruine bonen, kidney bonen, sperziebonen)
  • twee takjes munt
  • 225 g geraspte (geiten)kaas
  • versgemalen peper
  • versgemalen zeezout
  • 4 el olijfolie
Hoe maak ik het klaar:
Heb je een oranje Hokkaido pompoen zoals ik, dan kun je die gerust met schil en al eten. Met het stoven of koken wordt de schil zacht en is het prima eetbaar. Snijd de pompoen middendoor en daarna in schijven. Zo maak je het jezelf gemakkelijker om het zaad eruit te halen. Sommige mensen vinden dit zó moeilijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Of je snijdt het zoals je een klokhuis uit een appel snijdt of je gebruikt een lepel om het zaad en zachte binnenste eruit te schrapen. Et voilà! Klaar!
Schil de aardappel en snijd deze, evenals de pompoen, in kleine blokjes ter grootte van een vierkante centimeter. Snipper de ui en pers de knoflook. Snijd de peper in fijne stukjes en verwijder de zaadjes.
Verwarm de olie in een hapjespan en fruit hierin de ui, knoflook en de peper. Voeg daarna de aardappel- en pompoenblokjes toe. Na drie minuten zachtjes bakken voeg je het bouillonblokje en 2 dl water toe. Doe het deksel op de pan en laat het geheel zachtjes stoven. Na ongeveer een kwartier, als de groenten bijna gaar zijn, voeg je de gaargekookte bonen en de mais toe. Je kunt zelf bonen voorweken, koken en een mengsel maken. Dat doe ik meestal, maar je kunt bij de Natuurwinkel ook een kant en klaar potje kopen met daarin een mix van diverse bonen. Ik gebruikte nog wat sperzieboontjes uit de tuin erbij. Voeg die tegelijk met de aardappels toe, zodat ze goed garen. Laat de bonen en de mais goed doorwarmen.
Voeg tenslotte de geraspte kaas toe. Snijd de munt in stukjes en voeg ook toe. Bewaar een paar blaadjes als garnering. 

Laat de kaas smelten op het vuur. Breng het geheel op smaak met versgemalen zeezout en peper.
En serveer direct.
Serveer er een lekker graan bij zoals quinoa (de hype is alweer een beetje over, maar het blijft een gezond en voedzaam graan!)  of gierst. Natuurlijk kan rijst ook.
Dit recept is genoeg voor 4 - 6 personen.

Mjum! Zó lekker!

Je zult mij nooit een gezichtje zien snijden in een pompoen; niet alleen omdat ik Halloween nooit vier, maar ook omdat het zonde is van zo'n lekkere pompoen. 
Ik ga weer een jaar wachten, totdat ik dit heerlijke gerecht, met pompoen uit eigen tuin, kan klaarmaken.

Laat je het me weten als je dit een keer hebt klaargemaakt?
Vind ik leuk om te horen....
 
 

Geen opmerkingen: