woensdag 26 oktober 2016

Plaattaart met courgette & snijbiet

Helemaal vergeten dat ik beloofd had dit recept te delen. Ik doe het bij deze en ik doe het hier!

Deze heerlijke plaattaart maakte ik klaar op de startzondag van de kerk, in september. Een feestelijke, gezellige dag waarbij we met zo'n driehonderd  mensen samen aten. Als iets samenbindend en gezellig is, is het wel om samen te eten, om eten samen te delen! Ieder nam iets mee en ik nam dus, naast een salade, deze plaattaart mee. Het is zo'n simpele taart (budget bovendien!) dat ik er op zondagochtend alleen een uurtje eerder voor hoefde op te staan. Als eerste wandelde ik naar mijn tuin om superverse courgette en snijbiet te oogsten. Op de terugweg langs het kippenhok, voor kakelverse eitjes. Ondertussen liet ik het bladerdeeg ontdooien en de oven voorverwarmen. Daarna was de taart vrij snel gemaakt! En ik kwam op tijd in de kerk ;)  

Nu ik afgelopen weekend al mijn snijbiet moest oogsten vanuit mijn-zwart-op-te-leveren-tuintje, besloot ik deze plaattaart nog eens te maken. Sterker nog, tijdens het oogsten zag ik het al voor me en het water liep me in de mond.  Deze keer neem ik gelijk foto's,  want daar gunde ik me toen, op zondagmorgen geen tijd voor.
Oh ja, snijbiet kun je vervangen door spinazie, want als je geen moestuin hebt, is daar wat moeilijker aan te komen. Dus lees overal spinazie, waar ik snijbiet schrijf.

Plaattaart met courgette & snijbiet

Ingrediënten:
  • 8-9  plakjes bladerdeeg
  • 1 potje tapenade van zongedroogde
    tomaten (190 g)
  • 4 el olijfolie
  • 400 g snijbiet (of spinazie)
  • 1 courgette
  • 5 eieren
  • 200 g belegen kaas
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen zwarte peper











Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Ontdooi de plakjes bladerdeeg. Neem een bakplaat en leg daar de plakjes deeg op.
Druk de naden goed aan en vouw 1 cm van de rand terug.  Prik gaatjes in het deeg met een vork.
Bestrijk het deeg met de tapenade.
Was de snijbiet goed en snijd het fijn. Verwarm twee eetlepels olie in een wok of koekenpan, op hoog vuur. Voeg de helft van de snijbiet toe en laat het al omscheppend slinken. Voeg de rest van de snijbiet toe, laat slinken en doe in een vergiet. Druk zoveel mogelijk vocht eruit. Verdeel de snijbiet over de tapenade.
Verhit de rest van de olie, snijd de courgette in de lengte doormidden en daarna in dunne plakjes. Bak de halve courgetteplakjes ongeveer 5 minuten in de pan.
Verdeel de courgette over de snijbiet en bestrooi met versgemalen peper en zeezout.
Breek de eieren boven de taart. Het is decoratief en lekker als je ervan houdt, als de dooiers heel blijven. Helemaal stollen doen ze niet en daar houden wij niet zo van, dus plet ik de dooiers  voorzichtig, zodat ze iets uitlopen.
Rasp de kaas en verdeel dit over de plaattaart.
Bak de taart 25 minuten in de oven tot hij goudbruin en gaar is.
Snijd de taart in stukken en verdeel.
Bij het buffet bleek dat de plaattaart ook iets later gegeten kan worden, maar direct warm serveren, heeft mijn voorkeur.
Eigenlijk is het een heerlijk zomers recept, maar omdat zowel de courgette als de snijbiet nog uit mijn tuin komen, kan het hier nog best gedeeld worden!
Bovendien, waarom zou je niet af en toe van lekker zonnige smaken genieten, al zien we de zon wat minder vaak?!
Smullen maar!




Geen opmerkingen: