vrijdag 16 februari 2018

Zelf bounty's maken

Ik verklap jullie vandaag mijn quilty pleasure: ik ben dol op bounty's! Heerlijk...... kokos met een omhullende laag chocolade!
Nu eet ik ze erg weinig, zelfbeheersing redt me!
Maar bounty's kun je dus ook zelf maken: met maar 4(!) ingrediënten en zonder toegevoegde suikers. Ik weet niet hoe lang het me nu nog blijft lukken om ze met mate te eten!
Ze zijn namelijk overheerlijk en toch gezond, zo zelf gemaakt!
En het zelf maken kost niet veel tijd.
Maar het belangrijkste: voor het echte zomergevoel met wuivende palmbomen, 
hoef je enkel maar een hapje te nemen.:) 
Wie wil dat nu niet?!


Bounty's

               voor ong. 7 stuks
Ingrediënten:
  • 150 geraspte kokos
  • 2 el + 2 tl  kokosolie 
  • 2 el honing of agavesiroop
  • 75 g pure chocolade (let op het  Fair Trade keurmerk)
Hoe maak ik het klaar:
Doe de geraspte kokos met 2 eetlepels kokosolie en de honing of agavesiroop in een keukenmachine. Vermeng deze ingrediënten tot ze als een bal aan elkaar plakken. Agavesiroop is zoeter dan suiker, je hebt dus maar een klein beetje nodig.
Neem een klein cakeblik of andere rechthoekige vorm en bekleed deze met bakpapier.
Schep hier het kokosmengsel in en strijk het mooi glad. 
Zet de vorm een half uurtje in de vriezer.
Nu kun je de chocolade au-bain-marie verwarmen.
Breek de chocolade in stukjes in een kom, zet deze kom in een pannetje met heet water op het vuur.
Voeg ook de twee theelepels kokosolie toe.
Roer totdat de chocolade gaat smelten. 
Haal het kokosmengsel  - de bountyplak - uit de vriezer.
Je haalt het gemakkelijk uit de vorm, met het vetvrije bakpapier.
Het 'moeilijkste' komt nu: snijdt de kokos, zonder dat de plak overdwars breekt, in repen.
De gesmolten chocolade gaat er nu omheen.
Dat kan op verschillende manieren, experimenteer om te kijken wat jou het beste afgaat.
Houd ze niet vast met je handen, maar klem ze bijvoorbeeld tussen twee eetstokjes, lepels of gebruik een tang. Je kunt ze nu in de hete chocolade dopen en rondwentelen of de chocolade erover heen scheppen of schenken. Werk plekjes die niet zo goed bedekt zijn, bij.
Leg de bounty's op vetvrij papier en laat ze in de koelkast opstijven.




Drizzle er daarna eventueel nog wat extra gesmolten chocolade overheen,
voor een mooi effect.
En dan is het tijd voor die eerste hap......
Ogen dicht en denk aan zonovergoten stranden, azuurblauw water en kokospalmen.

Mmmmm!

Een feestje, deze zelfgemaakte bounty's!
Enneh.... mijn kinderen redden me. Ze zijn dol op deze bounty's!



Leuk weetje:
Mijn naam, Tamar, betekent palmboom.
Ah....... daar komt mijn liefde voor kokos vast vandaan!

Geen opmerkingen: