woensdag 20 maart 2019

Stamppotje van vogelmuur

Ik nam het eigenlijk mee voor de kippen, want die zijn dol op vogelmuur. Maar het rook zo lekker dat het uiteindelijk 
op mijn eigen bord belandde.
En...… ik kreeg zeer enthousiaste reacties!!

Ken je vogelmuur??
Vogelmuur (Stellaria Media) of Stermuur of Vogelkruid of Ganzenmuur groeit in tuinen, op braakliggende akkers, in plantsoenen.... overal eigenlijk waar het niet gezaaid is. 

Het is een echte bodembedekker, met oppervlakkige wortels. Braakliggende grond is niet gezond en natuurlijk. De eenjarige vogelmuur lijkt vanzelf overal op te komen en bloeit 

met kleine stervormige (vandaar Stella) bloempjes het hele jaar door. Vogels houden van verse vogelmuur vandaar de Nederlandse naam. Het is vochtafdrijvend, laxerend, verkoelend en heelt wonden. En niet alleen voor vogels. Voor mensen is het niet alleen eetbaar als een wilde groente, het is heel gezond. Het ruikt licht kruidig en friszuur, ik vond het naar postelein ruiken en laat dat nu net mijn lievelingsgroente zijn. Vogelmuur bevat vitamine C en de mineralen silicium, magnesium en kalium. Je kunt zowel de blaadjes, bloemetjes als stengels eten.
Het heeft geneeskrachtige eigenschappen: is vochtafdrijvend, jeukwerend en daarom wordt er zalf van gemaakt. Het werkt ook goed bij vermoeidheidsklachten. 

De meeste tuinders kennen het als onkruid, maar ja..... het is maar wat je onkruid noemt. 
Ik vond het de gok waard om er een lekkere stamppot mee te maken en deel mijn recept graag hier.

Stamppotje van vogelmuur

                  voor 6 personen

Ingrediënten:
  • 1500 g bio aardappelen
  • 600 g vogelmuur
  • 2 uien
  • 220 g jongbelegen kaas
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen peper
  • snufje nootmuskaat
  • klontje roomboter
  • 150 ml sojaroom
Hoe maak ik het klaar:
Schil de aardappelen, snijd ze in stukken en doe ze in een pan met een laagje water en wat zout.
Breng aan de kook. Laat in ongeveer 20 minuten gaar koken en giet af.
Was de vogelmuur grondig. Snijd de worteltjes eraf en spoel alle grond eraf. De bloemetjes, stengels en blaadjes zijn allemaal eetbaar.
Na het wassen snijd je ze goed fijn, dan verslik je je later niet in de lange stengels.
Snipper de uien en fruit ze in een kleine koekenpan.
Stamp de aardappels fijn en roer er een klontje boter en de sojaroom door tot een smeuïg geheel.

Roer er de gefruite ui door. Snijd de kaas in kleine blokjes en roer ook die erdoor.
Breng op smaak met zout, versgemalen peper en wat nootmuskaat.
Roer daarna de vogelmuur in gedeeltes erdoor en laat het op middelhoog vuur gedeeltelijk slinken.
Serveer meteen.
Ik serveerde er een vegetarisch 'braadworstje' bij. Je kunt het verder op smaak brengen met gebakken champignons of een jus, maar juist die lichte, frisse smaak komt nu goed tot z'n recht. 
Less is more!
Ben je trouwens met minder personen: ik maakte het recept zo, dat het makkelijk te delen is.
Dit is een uitstekend voorjaarsstamppotje, laat het je goed smaken!


Wil je nog meer recepten met onkruid?

Wat te denken van:
Allemaal overheerlijk en gezond!
Let op dat je deze planten niet plukt vlak langs een drukke weg of op een plek waar honden worden uitgelaten. Een afgesloten (en verwilderde) tuin of park is wel een prima plek.

Laat je me weten als je dit een keer hebt klaargemaakt?
Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt...….






2 opmerkingen:

Bartje zei

Zomaar via Pinterest kom ik op jou website terecht! Zoveel interessante raakvlakken! Op dit bericht over vogelmuur moet echt even reageren: Toen ik vorig jaar het verwijt kreeg op de moestuin, dat er zoveel onkruid op mijn tuin groeide, zei ik: 'Dat is geen onkruid, dat is groente, heerlijk voor in de stamppot!' Je begrijp wel dat vele oudere tuinders hun schouders optrokken en dachten: Die is niet wijzer! Haha! Ik hoop nog vaak op je blog te komen kijken! En Gods zegen! ;)

Tamar zei

Dank je wel, Bartje en welkom op mijn blog! Heb je de wildplukrecepten al gevonden? Ik werd eens voor zwerver uitgemaakt toen ik appels plukte en een oudere vrouw vroeg me of ik soms de hongerwinter had meegemaakt toen ik schreef over druivenbladeren eten.
Tja... als je de kennis hebt, is het goed die te gebruiken:)