dinsdag 21 mei 2019

Vlierbloesemchampagne

Yes! De vlier bloeit weer! En wat kun je daar veel bijzonders en lekkers van maken.....
Bevangen door het vliervirus probeer ik graag nieuwe dingen uit. En dit voorjaar maakte ik zelf... Tadaa….

Vlierbloesemchampagne! 
 Heb even geduld en dan heb je een méér dan lekker drankje!
Het proeft goed, sterker nog... het smaakt naar meer.

Twee jaar geleden maakte ik deze champagne al eens, op hoop van zegen, zeg maar. 
Met oud en nieuw dronken en klonken we hiermee! Het was super goed gelukt!
Het eerste werkje is lekker buiten..... vlierbloesems plukken. Ik fietste via een andere weg naar de winkel en zag opeens aan de overkant van het water volop bloeiende vlieren.... Heerlijk! Op de terugweg plukte ik een hele fietstas vol. En natuurlijk liet ik nog genoeg hangen, want niet alleen mensen, maar ook dieren houden van de gezonde vlier!
Bovendien, als de bloemetjes zijn uitgebloeid, verschijnen er vanaf augustus prachtige paarszwarte besjes, die ook al zo gezond en lekker zijn.
Omdat vlierbloesem een natuurlijk gist bevat, wat zich vooral in het stuifmeel van de bloemetjes bevindt, wordt dit echt een mousserend, licht alcoholisch drankje.
Hoe langer je het laat staan,  hoe lekkerder het wordt.... wacht minstens drie weken, maar tot oud en nieuw is nog beter!

Vlierbloesemchampagne

Ingrediënten:
  • 8 bloemschermen van de vlier
  • 3,4 l water
  • 1 biologische citroen
  • 2 el wijnazijn
  • 600 g rietsuiker
Hoe maak ik het klaar:
Pluk eerst de vlierbloesems en doe dit het liefst 's morgens als de zon schijnt.


Let bij wildplukken op de plek waar je plukt: niet langs een snelweg en deze vlierbloesem, zo laag bij de grond in een hondenuitlaat gebied, laat ik ook maar hangen.

Spoel de vlierbloesem nooit af, maar laat ze even liggen zodat kleine beestjes weg kunnen kruipen. 
Breng 400 ml van het water in een kleine pan aan de kook. 

Voeg hier de suiker aan toe en los dit er al roerend in op. Laat het mengsel afkoelen.
Vanaf hier ging ik een dag later verder.
Schil met een scherp mesje de schil van de citroen, zonder  het wit.
Pers de vrucht daarna uit - als je dit voorzichtig doet, kan het nog. 

Doe het citroensap en de citroenschil samen met het suikerwater en de vlierbloesemschermen in een grote pan of emmer. Voeg de wijnazijn toe en de rest van het water.  Roer even goed door en laat het afgedekt met een doek vier dagen staan om te trekken. Het beste is een zonnige, warme standplaats.

Na vier dagen zeef je de drank. Zorg dat je schone, uitgekookte flessen hebt klaarstaan, liefst met een beugel, maar met een schroefdop kan ook.
Vul de flessen niet volledig, maar laat wat ruimte (zo'n 3 cm) over in de hals.  Door het fermenteren ontstaat koolzuur en wanneer dit niet de ruimte krijgt die het nodig heeft, kan de hele fles ontploffen....

Laat de flessen staan op een koele, donkere plek.

En nu maar wachten op een gelegenheid waarbij de bubbeltjes geschonken kunnen worden.
De drank smaakt licht zoet en lijkt een beetje op cider.
Het alcoholpercentage heb ik niet gemeten, maar is niet hoog.





Ik zeg alvast: Cheers!!


Wil je meer recepten van de vlier bekijken?

Met vlierbloesem maakte ik al eens:

En met vlierbessen:








Geen opmerkingen: