maandag 21 september 2020

Frozen yoghurt met framboos


Wát een heerlijke nazomer krijgen we zomaar cadeau!!
Ik geniet er enorm van.
En toen ik met jongste dochter ook nog op een terrasje van een ijsje genoot....
Bedacht ik opeens: "Hé, frozen yoghurt maken stond ooit ergens op mijn to-do-list."
Aangezien ik niet meer met een papieren lijstje werk, was dit idee net zo snel weer verdwenen.
Tot dat moment!
Dus op naar de winkel voor volle yoghurt... 
en de rest komt uit eigen tuin of keuken.

Met een geweldige nazomeroogst aan framboosjes, maak ik nu Frozen yoghurt met framboos!!
En dat blijkt helemaal niet moeilijk!
Zelf gemaakt weet je precies wat er in gaat. In deze frozen yoghurt dus maar vier ingrediënten. 
Ja, zo simpel kan genieten zijn!!



Frozen yoghurt met framboos

          voor ongeveer 5-6 dl ijs

Ingrediënten:
  • 500 ml bio volle yoghurt
  • 250 g verse framboosjes
  • 3 el goede honing
  • 1 tl vanillesuiker


Hoe maak ik het klaar:
Laat de yoghurt in een zeef één uur lang uitlekken en indikken tot hangop. De waterige wei die overblijft mag je weggooien.
Neem altijd volle yoghurt, magere yoghurt is te zuur voor ijs.
Spoel de framboosjes heel voorzichtig even af.
Mix de yoghurt samen met de framboosjes, de honing en de vanillesuiker goed door.
Honing verbetert de textuur van de frozen yoghurt in tegenstelling tot suiker.
Bovendien is het een stuk gezonder en honing verliest met bevriezen niet zijn gezonde en helende eigenschappen. 
Dit in tegenstelling tot wanneer je honing verhit.
Doe de frozen yoghurt in een bak in de vriezer.
In tegenstelling tot roomijs die je zonder ijsmachine maakt, hoef je bij frozen yoghurt niet elk uur te roeren  
om de ijskristallen te breken. Het vriest gewoon op et voilà!
Na een uur of vijf is je frozen yoghurt klaar om van te smullen!
Spreek uit: [Froo-zen Jóó-kurt] 
Ik zet het er maar even bij, want oudste dochter vond mijn uitspraak verkeerd.
Weet je dat ook weer.... ;)
Serveer de frozen yoghurt in een schaaltje of hoorntje.


Het ijs is friszuur van smaak, precies wat je nodig hebt op een warme dag wanneer je fijn loom mag zijn....
Ben je een echte zoetekauw? Voeg dan nog een extra lepel honing toe.


Geniet van deze laatste heerlijke nazomerdagen!

2 opmerkingen:

Marie zei

Laat ik nu volle yoghurt in de koelkast hebben en nog wat frambozen in de tuin..... 😜

Tamar zei

... ik zou zeggen: 'wat let je?!' 😉