woensdag 22 september 2021

Courgettecake

Een lekkere zoete courgettecake voor bij de koffie of verse  muntthee, die miste ik nog!
Voor inspiratie dook ik in kookboeken en blogs en  uiteindelijk - moe van het lezen en vergelijken -  koos ik voor de courgette sinaasappelcake  van  Francesca Kookt, zie mijn favorieten. 
Ik gaf er mijn eigen draai aan en schoof 'm snel de oven in, voordat ik moest gaan werken.

Nu bij een kopje thee, ben ik blij verrast met het resultaat! Dat ik dit niet eerder gemaakt heb! 
Ondanks dat de binnenkant nog een beetje té zacht is - ik moest echt nodig weg! - smaakt 
deze cake verrukkelijk!
Smeuïg, zoet, romig en zacht.... wat wil je nog meer?! 
Oh ja....  een extra portie groentes binnenkrijgen!
Ook dát nog!

Tegen de kinderen zeg ik niet dat er courgette in zit, 'k ben benieuwd wat ze er van vinden....



Courgettecake

       voor een cake van 1 liter


Ingrediënten:
  • 400 g courgette (1 courgette)
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 125 ml zonnebloemolie
  • 1 tl vanille-extract   (zelf maken? klik)
  • 4 kleine eieren
  • 1 bio sinaasappel
  • 100 g rozijnen
  • 150 g bloem
  • 130 g volkoren meel
  • 20 g wijnsteenbakpoeder
  • snufje versgemalen zeezout
       voor de frosting
  • 200 g roomkaas
  • 100 g poedersuiker
  • sinaasappelrasp

Hoe maak ik het klaar:
Was en rasp de verse courgette. Ik heb  met mijn moestuinexemplaren altijd een beetje moeite met het juiste formaat, dus heb ik er het gewicht in grammen bij gezet. Dit gewicht was bij mij tweederde courgette. Knijp zoveel mogelijk vocht uit de geraspte courgette. Dit gaat het makkelijkst wanneer je de courgette in een schone (thee)doek neemt en uitwringt. Doe de courgette in een ruime kom. Het sap kun je opvangen en gebruiken als basis voor groene smoothie of soep.
Verwarm de oven voor op 180° C.
Roer de suiker door de geraspte courgette en vermeng goed. Schenk de olie erbij en het vanille extract. Klop de eieren los en schenk ook deze erbij. Roer de rozijnen erdoor. Rasp de schil van de biologische sinaasappel en roer de rasp hier ook door. Vermeng de bloem, het bakpoeder, zout en meel door elkaar en schep deze door het courgettemengsel.
Vet met een beetje olie een cakeblik van één liter in of bekleed met bakpapier.
Doe het cakemengsel in de vorm en schuif deze in de voorverwarmde oven.
Bak de cake in ongeveer 1 uur gaar en goudbruin.
Prik een breinaald of satéprikker in de cake om te zien of de binnenkant gaar is. De punt moet er droog uit komen.
Laat de cake in de oven afkoelen, met de deur open.

Maak ondertussen de frosting door de roomkaas met de poedersuiker los te roeren. 
Rasp de schil van nog een biologische sinaasappel en bewaar de rasp. 
Zorg dat je niet tot op het witte raspt, dát is bitter.

Wanneer de cake is afgekoeld, haal je 'm uit de vorm.

Verdeel de frosting over de  bovenkant van de cake, strijk glad en verdeel hier de sinaasappelrasp over.
Zet de cake in de koelkast zodat de frosting stevig blijft.
Goed verpakt blijft de cake een kleine week goed.
Je kunt ook een deel invriezen, doe dit dan zonder de frosting.
Het is niet alleen een plaatje, het smaakt ook geweldig!

En ik heb geluk... de kinderen wantrouwen de cake bij voorbaat en proeven niet eens.
Ssssht.... ze weten niet wat ze missen!

Had ik al gezegd dat ik deze courgettecake nog heel vaak ga maken?
Ik ga geraspte courgette invriezen, zodat ik 'm ook in de winter kan bakken!




Variatie:
Voeg voor een  herfstig accent  50 g walnoten of geroosterde en fijngehakte hazelnoten toe

Geen opmerkingen: