donderdag 23 december 2021

Palmkoollasagne

Ik hoor het haar nóg zeggen: "we eten elke dag lekker en gezond, dus 
waarom met Kerst ingewikkeld doen?"
Dat was mijn moeder ten voeten uit, deze week aan de telefoon.
En weet je? Ik vind dat ze gelijk heeft.
Dit jaar weet ik nog steeds niet precies wat we  gaan eten op eerste Kerstdag.... maar wat geeft het.
Al kies ik voor een eenvoudige risotto, een lasagne of stamppot.... 
we eten altijd lekker en met verse ingrediënten. 
Dus ik zal een vreselijke foodblogger zijn, maar ik ga dit jaar geen luxe Kerstdiner met je delen.

Waarschijnlijk wordt het iets met palmkool of prei... dat groeit tenslotte nog in de moestuin.

 Na de Indiase curry met palmkool heb ik de smaak te pakken en ga ik nog even door met nieuwe recepten bedenken met Cavolo Nero (zwarte kool in het Italiaans, oftewel palmkool).  

Deze week at ik een heerlijk winterse lasagne waar ik een heleboel palmkool in verstopte.

En raad eens hoe hij smaakte?
Heerlijk natuurlijk, anders zou ik niet nu het recept met je delen....



Palmkoollasagne

    voor 6 personen

Ingrediënten:
  • 750 g Cavolo Nero oftewel palmkool
  • 3 el olijfolie
  • 3 uien
  • 4 teentjes knoflook
  • 160 g vegan hamplakjes
  • 1,5 pak lasagnebladen volkoren
  • 350 g extra belegen kaas
       voor de bechamelsaus
  • 40 g roomboter
  • 50 g bloem
  • 600 ml ongezoete sojamelk
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen peper
  • nootmuskaat


Hoe maak ik het klaar:
Was de Cavolo Nero goed, ris de bladeren los van de dikke nerf en snijd de groente fijn. Was dan nog een keer en laat uitlekken.
Verhit de olie in een wok.
Pel en snipper de ui en laat ze even fruiten in de olie. Pers de teentjes knoflook uit en voeg toe.
Bak één minuut op hoog vuur en voeg dan de palmkool er in gedeeltes aan toe. Laat de groente slinken en roerbak dan nog zo'n 5 minuten. Draai het vuur uit.
Maak ondertussen de bechamelsaus. Laat de roomboter rustig smelten in een steelpan. Voeg de bloem toe en roer goed, totdat een soort bal ontstaat die van de bodem loslaat.
Voeg dan in scheutjes de ongezoete sojamelk toe. Wil je een magerder versie of geen soja gebruiken, vervang de melk dan door bouillon. Elke keer goed doorroeren voordat je een nieuwe scheut vocht toevoegt, tot een mooie gebonden saus ontstaat.
Breng goed op smaak met zout, peper en nootmuskaat en laat staan.
Rasp de belegen kaas.

Verwarm de oven voor op 200° C.
Vet een grote, langwerpige ovenschaal in met wat olie.
Verdeel een derde deel van het palmkoolmengsel over de bodem van de schaal.
Verdeel hierover wat plakjes vegetarische ham, dan een paar lepels van de saus en een handje van de geraspte kaas. 
Leg hier de lasagneplakken op.
Maak op deze manier nog twee lagen.
Verdeel over de laatste laag van de lasagnebladen alle saus en strooi daaroverheen de overgebleven geraspte kaas.

Schuif de schaal in de voorverwarmde oven en bak de lasagne 

in 25 tot 30 minuten goudbruin.
Laat vijf minuten afkoelen uit de oven en serveer!

Iedereen vond 'm lekker en ik zou een lasagne beslist vaker op tafel zetten,
maar het is toch wel enigszins bewerkelijk....

Wat ook bewerkelijk is, is het maken van duidelijke foodfoto's.
Ik mis het daglicht erg en aangezien we  het eten wat ik klaarmaak altijd gelijk opeten, 
is dat wel een dingetje.

Gelukkig krijg ik regelmatig hulp in de vorm van een zoon of dochter met een betere camera 
die even helpt met foto's te maken.
Dus bij deze even een kijkje achter de schermen.


Variatie:
Wil je deze lasagne liever combineren met een tomatensaus? Dat kan! Vervang de bechamelsaus door een tomatensaus. Bak hiervoor een ui en wat bleekselderij. Voeg hier drie blikjes tomatenblokjes (ruim een kilo verse tomaten)  aan toe en kook in tot een mooie saus. Kruid met basilicum en oregano voor de echte Italiaanse smaken.
Maak verder klaar zoals hierboven omschreven.

Eet smakelijk en geniet van echt en heerlijk eten!!


Geen opmerkingen: