donderdag 31 maart 2022

Daslookpesto

Over deze pesto ben ik echt super enthousiast. Ik heb al heel wat pesto varianten gemaakt,
maar wát is deze pesto heerlijk en veelzijdig! Daarnaast is daslook ook nog eens 
heel gezond en omdat ik een vindplaats in het bos vlakbij huis gevonden heb, 
blijf ik lekkere daslookrecepten uitproberen en er jullie mee lastig vallen.

Daslookpesto stond al een tijdje op mijn to-do-lijstje en ga ik zeker vaker maken!
Hoewel daslook maar twee tot drie maanden per jaar groeit, kun je er langer van genieten.
Pesto is in de koelkast zo'n drie weken houdbaar en je kunt 'm ook invriezen. 
Hoe je dat doet leg ik onder het recept uit.



Daslookpesto

     voor een potje van 250 gram

Ingrediënten:
  • 100 g daslook
  • 30 g cashewnoten
  • 1 teentje knoflook
  • 40 g belegen kaas
  • snuf zeezout naar smaak
  • 100 ml zonnebloemolie
  • 20 ml walnotenolie
          en verder:
  • keukenmachine


Hoe maak ik het klaar:
Was de bladeren van de daslook en pel het teentje knoflook.

Doe ze samen met de cashewnoten en de kaas in de keukenmachine. 
Draai 1 tot 2 minuten tot een homogene massa. Voeg het zout naar smaak toe.
Het teentje knoflook kun je prima weglaten omdat de smaak van daslook
sterk lijkt op de smaak van ui en knoflook....

Doe de twee soorten olie bij elkaar en voeg in een straaltje toe
 terwijl de keukenmachine draait.
Haal de pesto uit de mengkom, doe in een potje en klaar is je pesto!

Wij zijn thuis dol op pasta pesto, maar deze keer maakte ik het klaar met gebakken aardappelblokjes zoals in het recept met brandnetelpesto (klik).

Deze pesto is ook heerlijk op een toastje, op brood of in een tosti.
Kortom, overal waar je anders pesto voor gebruikt!
Wil je de pesto bewaren, schenk er in het potje een laag olie overheen 
tot het luchtdicht is afgesloten door de olie. 
Dan kun je de pesto in de koelkast zo'n drie weken bewaren, 
denk ik.....want bij ons is het altijd sneller op.

Je kunt de pesto ook in een ijsblokjesvorm invriezen.
Zorg dat de ijsblokvorm goed schoon is, doe er een drupje olie in 
en schep de blokjes vol met pesto.
Zet rechtop in de vriezer op minimaal -15 graden.
Na een dag kun je de blokjes uit de vorm halen en in een (herbruikbare) plastic zak 
of bak in de vriezer bewaren voor 3 maanden.
Wil je de pesto gebruiken? Haal zoveel blokjes uit de vriezer als nodig. 
Reken ongeveer één blokje voor een eetlepel. Je kunt de pesto eerst ontdooien, 
maar nog makkelijker is het om de pestoblokjes gelijk aan een gerecht toe te voegen
 en mee te koken.
Lekker makkelijk, lekker snel!

Zo kun je nog langer genieten van de heerlijke smaak van daslook en
 van haar gezonde eigenschappen.
Maak jij wel eens je eigen pesto?!



Geen opmerkingen: