dinsdag 9 juli 2024

Pruimentaart

 Eenentwintig jaar geleden maakte hij mij moeder.... middenin de pruimentijd, 
al was ik daar toen niet mee bezig.  Een week na z'n geboorte had ik pijn in m'n kaken... 
niet van 't pruimen eten, maar van 't lachen.... zó blij was ik met hem.
Dit jaar maak ik voor zijn verjaardag pruimentaart. 
Om van te watertanden, niet om pijn van in je kaken te krijgen!
Het is een heerlijke taart: een krokante korst van kruimeldeeg met zoetzure pruimen 
op een zacht bedje van onder andere ambachtelijk gemaakt amandelspijs.
Probeer 'm eens, zou ik zeggen! 
Lekker in deze pruimentijd...
Al kun je 'm natuurlijk ook met ander fruit maken.


Pruimentaart

    voor 12 stukken

Ingrediënten:
    voor het kruimeldeeg:
  • 125 g boter
  • 90 g poedersuiker
  • 1 ei
  • 30 g (volkoren) speltmeel
  • 250 g biologische bloem
  • snuf zout
    voor de vulling
  • 500 g pruimen (zo'n 24 stuks)
  • 150 g amandelspijs
  • 1 citroen
  • 1 ei
  • 200 g mascarpone
  • 1 l rietsuiker
     overig
  • vlaaivorm van 24 cm

Hoe maak ik het klaar:
Begin met het maken van het kruimeldeeg. Zorg dat de boter op kamertemperatuur is, zo zacht dat je er je vinger in kunt drukken. Roer hier de poedersuiker doorheen. Roer vervolgens het ei erdoor tot je een smeuiige massa hebt. Voeg nu het speltmeel toe en daarna schep voor schep de bloem. Als het roeren niet meer gaat, begin je met kneden. Maak een bol en druk die plat op een bord, 
dek af met plastic en zet minstens een uur in de koelkast. Dit is goed voor: 
  • de gluten in het deeg
  •  de smaken kunnen beter blenden 
  •  de boter kan weer hard worden waardoor het deeg beter te bewerken is.
Ik liet het een nachtje in de koelkast rusten, dat kan ook.
Haal het deeg op tijd uit de koeling zodat het te bewerken is. 
Bestuif een deel van de aanrecht met bloem en rol het kruimeldeeg uit. 
Vet een vlaaivorm van 24 cm doorsnede in met boter en druk het deeg hierin. 
Bewaar een randje deeg om af te werken.

Was de pruimen en ontpit ze.
Verwarm de oven voor op 180°C.
Roer de amandelspijs los met het ei.   Zelf amandelspijs maken is lekkerder en goedkoper
 en het recept hiervoor vind je hier!   Roer de mascarpone erdoor, 
die je overigens kunt vervangen door  goede roomkaas. 
Rasp de citroen en pers een halve citroen uit. Voeg rasp en sap ook toe
en verdeel het mengsel over de bodem. Druk hier de gehalveerde pruimen in.
Verdeel een randje deeg rondom de taart gedeeltelijk over de vulling en 
bestrooi met een lepel fijne kristalsuiker.
Schuif de pruimentaart in de voorverwarmde oven en bak de taart
 in ongeveer 40 minuten gaar en goudbruin.
Laat afkoelen en snijd in punten.

Serveer eventueel met een blaadje frisse citroenmelisse.
De korst is mooi gelukt en goed te snijden.
Een heerlijk taartje voor mijn jarige oudste, in de pruimentijd.

En omdat ik het heel beleefd vroeg, mag ik voor de verandering een foto van 
hem plaatsen....
Dit is hem: mijn 21-jarige!!
Goed gelukt ook, vind je niet?!
En vandaag dubbel gefeliciteerd: hij is jarig en geslaagd!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je knappe zoon

Anoniem zei

Knappe jongen!
Gefeliciteerd met zijn verjaardag en zijn diplomering.

tijdvoortamar zei

Dank je wel 😊🥳

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd!! Leuke foto! 21 jaar...waar blijft de tijd. Ik zie m nog als kleuter voor me.

Gabriëlle Ton zei

Gefeliciteerd met je prachtige zoon.

tijdvoortamar zei

Dank je wel.... 😇