zondag 5 februari 2017

Fruit leer of fruit snoep maken

Stiekem stond dit al lang op mijn to-do-lijstje: zelf fruitleer maken. En..... yes!! At least I did it!!
Het is me gelukt!! En het blijkt helemaal niet moeilijk!

Fruitleer wordt ook wel fruitleder, fruit leather, fruitgums, fruit roll enz genoemd. In Nederland is er geen gangbare naam voor fruitleer. Maar omdat de oorspronkelijke naam vanuit de Engelse taal komt: 'Fruit Leather' is de Nederlandse vertaling 'fruitleer' geworden.
De naam 'leather' komt doordat fruitleer nog plakkerig mag aanvoelen na het drogen.
Fruit leer is een plak gedroogd, vooraf fijngemaakt fruit.  Dit kan bestaan uit één soort fruit, maar ook uit een combi.  Je eet het als tussendoortje, een heel gezonde snoeperij, want het enige wat erin zit, is puur fruit.

Bewaren kan op een droge, donkere plek en in vorm gesneden zoals je zelf wilt.
Werkelijk, waarom ik dit niet eerder klaarmaakte, weet ik niet. Het is niet moeilijk en zó leuk! Mijn eigen snoepgoed: 100% natuurlijk en 100% puur!!
De zoetheid komt alleen van de eigen suikers uit het fruit. Ik heb niks toegevoegd.


Vorige week kreeg ik een overvloed aan lychees. Om precies te zijn 11 kilo!! Wat móest ik daarmee......
Natuurlijk deelde ik op mijn beurt eerst ook weer uit, maar dan bleef het nog heel veel. 
Ik ging naarstig op zoek naar ideeën en recepten. Ik dacht er eerst aan om deze hoeveelheid te gaan ontsappen, want lycheesap vindt iedereen hier errug lekker.
Ach. .... en toen begonnen ze te schimmelen...... dat gaat met fruit snel. Dus ik moest sneller zijn.....
Het idee om fruitleer te maken, kwam op.
Dus.......  zó gedacht, zó gedaan!

Wil je dit ook doen?
Het beste is om hiervoor een voedseldroger te gebruiken.

De voedseldroger kan op lage temperaturen drogen (tussen 30 en 70 graden) waardoor voedingstoffen in het voedsel bewaard blijven. Een standaard oven of heteluchtoven kan vaak niet lager dan 80 graden ingesteld worden en is niet gemaakt om het vocht in het voedsel af te voeren.
Het vocht blijft in de oven hangen.
Een voedseldroger gebruikt veel minder energie dan een oven en is daardoor goedkoper in gebruik.

Voedsel drogen is super en wordt steeds meer mijn favoriete manier om voedsel te bewaren.
Voordelen bij het drogen van fruit zijn onder andere:
  • De calorieën van vers voedsel blijven hetzelfde wanneer het wordt gedroogd. Gedroogde voedingsmiddelen, zoals fruit worden zoeter omdat het water verwijderd is waardoor de suiker in het voedsel geconcentreerder is.
  • Gedroogde vruchten en groenten zijn rijk aan vezels en koolhydraten, geen van beiden worden beïnvloed door het drogen.
  • Gedroogde vruchten en groenten zijn van nature vetarm.
    De hoeveelheid mineralen in vers fruit en groenten, zoals kalium, natrium, magnesium enzovoort, worden niet gewijzigd wanneer het fruit of de groenten worden gedroogd.

Fruitleer van lychees en banaan

Ingrediënten:
  • 30 - 40 lychees
  • 1 banaan
Hoe maak ik het klaar:
Verwijder het schilletje en de pit van de lychees. Ik weet niet meer het exacte aantal wat ik heb gebruikt, want ik had er zoveel! Ik zat er een tijdlang aan te pellen en schoon te maken. Het vocht dat vrij kwam, ving ik op en zo had ik gelijk nog een glas lycheesap.
Na het schoonmaken, duw je nog meer vocht uit de lychees. Voeg de gepelde banaan toe en mix met een staafmixer tot een romig, vloeibaar vruchtenmengsel.
Neem dit fruitmengsel en spreid het uit op bakpapier, een droogsheet of droogmatje.

Verdeel het geheel gelijkmatig en zet de droger aan.
Ik deed dit op een temperatuur van 65 graden.
Ondertussen gebruikte ik de energie goed en droogde tegelijkertijd, op een ander rooster, appelschijfjes met kaneel.
Een heerlijk zoete lucht verspreidde zich tijdens het drogen door het huis.

Na zo'n 8 à 9 uur, is de vruchtenpuree voldoende ingedroogd.
En het voelt toch nog wat plakkerig aan (leather).
Als het is afgekoeld, pel je het gemakkelijk van het papier af.
Je kunt het in stukken snijden of knippen.
 
Opgerold is het goed te bewaren.
De smaak is heel zoet, door de geconcentreerde suikers.
Het is wat taai, dus je moet er goed op kauwen.
Het is een snoepmatje (zoals die 'zure matten', maar dan zoet), geworden.


Niet al mijn kinderen vinden het lekker, smaken verschillen!
Niet erg hoor,  njam, njam.........
Ik ben geen snoepkont, maar dit is lekker!

Geen opmerkingen: