maandag 24 april 2017

Eenpans bloemkoolpasta

Dit is een heerlijk bloemkoolgerecht wat je op één pit kunt klaar maken.


Onwillekeurig moet ik aan mijn eerste primitieve kampeerervaringen denken. De eerste jaren dat ik met mijn lief kampeerde was dit in een tweepersoonstentje met weinig spullen. Mijn keuken bestond uit één campinggasbrandertje, een koekenpan, een iets grotere pan, een schilmesje en wat lepels. En ondanks die primitiviteit kan ik me herinneren toch voedzame maaltijden te hebben gekookt. Hád ik dit recept toen maar gekend: lekker simpel, veel groente en alles past op één pitje.
De rijke kaassaus maak je au-bain marie klaar op de grote pan waarin je de bloemkool en de pasta tegelijk gaar kookt.
Het gerecht klinkt simpel en dat is het ook!
Maar het werd hier aan tafel met gejuich ontvangen, zelfs door de kinderen die niet van kaas houden.
Het is lekker snel klaar.
En uit mijn tuin presenteer ik met trots.........  de bloemkool


............... en het bosje selderij, wat ik op het allerlaatste moment uit mijn kruidentuintje pluk.



Eenpans bloemkoolpasta

              voor 4-5 personen

Ingrediënten:
  • 1/2 bloemkool
  • 500 volkoren fusilli
  • 300 g geraspte belegen kaas
  • 200 ml sojaroom (Alpro)
  • versgemalen nootmuskaat
  • versgemalen zeezout en zwarte peper
  • bosje verse selderij

Hoe maak ik het klaar:
Zet een grote pan met water op het vuur en breng aan de kook. Maak ondertussen de bloemkoolroosjes (ongeveer 400 - 500 g) schoon.
Als het water kookt, voeg je de pasta en de bloemkool toe.
Breng weer aan de kook. Ondertussen doe je de geraspte kaas in een schaal of kleine pan.


Vermeng dit met de sojaroom en hang het in de pan met pasta en bloemkool. Zet er een deksel op.
Als het geheel aan de kook komt, zet je het vuur lager. Roer regelmatig in de kaas, deze zal au-bain marie smelten tot een mooie, gladde, romige saus. Snijd ondertussen de selderij fijn.
Na 7 minuten giet je de bloemkoolroosjes en de pasta af.

Rasp wat nootmuskaat over de kaassaus. Roer ook de fijngesneden selderij erdoor.
Roer de saus door de bloemkool-pasta.
Voeg er aan tafel naar smaak zout en versgemalen peper aan toe.

Simpel, snel klaar en heel erg lekker!

  En..... hoewel het nu vakantie is, moet ik niet denken aan kamperen.
Wat is het buiten koud!
En dat hele primitieve kamperen ligt gelukkig ook in een ver verleden.
Maar af en toe supersnel en makkelijk koken, is niet verkeerd toch?!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: