maandag 26 november 2018

Oosterse stamppot met Amsoi

Het is weer om te stampen!!
En met deze grauwe dagen voegen we gewoon een zonnig, oosters tintje toe aan de stamppot.

Voor het groen in deze stamppot gebruikte ik Amsoi. Je kunt dit vervangen door Kaiso, Kailan of het bekendere Paksoi.  Het hoort allemaal bij de familie van de Brassicacea… een koolsoort.
Van augustus tot nu kun je het in sommige winkels, zoals een toko of Natuurvoedingswinkel, vinden
Hoe dan ook..... in mijn tuin groeide dit jaar Amsoi en dat was een wonder, want ik zaaide het in de uiterst droge periode midden juli en toen ik op vakantie was, raakte ook het water in de regenput op.....
Dat is denk ik de reden dat mijn Amsoi veel later pas begon te groeien.
En nu pluk ik daar nog de bladeren van.
Mooi trouwens, hè?! Licht groen blad met prachtige, paarse randjes.....

Amsoi is een Surinaamse groente met lichte mosterdsmaak. Dus eerst vroeg ik mijn Surinaamse vriendin hoe zij dit klaarmaakt. Een heerlijk, licht roerbakgerecht wat ik met rijst serveerde, was het resultaat.
Maar in deze stamppot smaakt de Amsoi ook heerlijk. Kun je geen Amsoi vinden, kies dan voor Paksoi.



Oosterse stamppot met Amsoi

          Voldoende voor 4-6 personen
Ingrediënten:
  • 1,5 kg biologische aardappelen
  • fijn zeezout
  • 2 struiken Amsoi 
  • 125 g cashewnoten
  • 1 tl gerookt paprikapoeder mild
  • 150 ml sojaroom
  • 150 g belegen kaas
  • 2 bosui (of stengelui)
Hoe maak ik het klaar:
Schil de aardappelen (of boen ze grondig schoon) en snijd ze in stukken. Breng ze aan de kook in een bodem water met wat zeezout.
Was ondertussen de groente en snijd zowel de stengels als het blad in smalle reepjes. 
Rooster de cashewnoten vlug lichtbruin in een droge koekenpan. Laat ze afkoelen op een bord, waar je de paprikapoeder door schept.
Snijd de bosui in stukjes en schep deze er ook door. Ik heb heel veel uistengels in de zomer geoogst, fijngesneden en ingevroren. Hiervan gebruikte ik nu zo'n drie eetlepels.
Als de aardappelen gaar zijn na zo'n 20 minuten,  giet ze dan af en stamp ze fijn. Roer er de sojaroom doorheen tot het een smeuïge puree wordt. Voeg eventueel wat water toe, als je te weinig room hebt.
Snijd de kaas in kleine blokjes. Voeg deze samen met de groente toe aan de puree en roer goed door. Verwarm de stamppot nog een paar minuten op laag vuur. 
Verdeel het cashewnotenmengsel over de stamppot en serveer meteen.

Wedden dat je grauwe, sombere dag wat opfleurt met deze Oosters getinte stamppot?
Try this at home.


En ik weet het nu zeker.  Ik zaai volgend jaar weer Amsoi in mijn moestuin!



Geen opmerkingen: