vrijdag 16 oktober 2020

Smudge sticks

Wát heerlijk om met verse kruiden bezig te zijn en oh,
 wat treurig toch dat ik geen geuren kan meesturen.

Deze keer gaan de kruiden niet in het eten, maar gebruik ik ze puur voor de geur: 
ik maakte smudge sticks.  
Smudge sticks??  
Een smudge stick is een bundel kruiden, dicht op elkaar gebonden die je 
net als wierook kunt branden voor een kruidige of zoete geur in huis.

Ik maakte mijn eigen smudge sticks met kruiden en bloemen uit de tuin.
Smudge sticks komen van oorsprong van de Native Indians uit Amerika.
De indianen gebruiken de smudge sticks voor rituele reiniging van plaatsen (ruimtes) en personen.

Wereldwijd gebruiken aanhangers van het Sjamanisme, het Boeddhisme en diverse natuurgeloven hier nog steeds smudgesticks voor.
In meerdere culturen en geloven worden kruiden gerookt en verdampt, denk maar aan wierook in de  Katholieke kerk. 
De Schepper God waar ik in geloof, heeft alles zó prachtig gemaakt: kleuren, geuren, geneeskrachtige en helende werkingen in kruiden en bloemen!!  Ik ben blij dat ik van deze mooi gegroeide kruiden en hun geur kan genieten.
Dus rituele reinigingen doe ik niet met deze smudge sticks, maar ze branden en ervan genieten wel! 
Een ruimte krijgt door geur een bepaalde sfeer en in toilet of badkamer laat het onaangename geuren  verdwijnen en werkt het reinigend....
Natuurlijk is je keuze voor bepaalde kruiden en bloemen belangrijk. 
Lees meer over de eigenschappen en bijzondere werking van elk kruid onderaan dit blog.

Hoe je het ook brandt of gebruikt, ik vond het geweldig om deze sticks te maken. 
Het is niet moeilijk en ècht leuk om samen met een vriendin of met je kind te maken! 
Ook eens doen? Kijk maar mee....


Smudgesticks maken


Benodigdheden:
  • takken salie
  • takjes rozemarijn
  • evt andere kruiden
  • bloemen uit de tuin zoals lavendel, goudsbloemen, kruidenbloemen
  • evt. gedroogde bloemblaadjes
  • dunne draad van 100% katoen 
  • schaar


Hoe pak ik het aan:
Oogst de kruiden. Wil je bloemen gebruiken dan kun je ze zowel vers als gedroogd in losse blaadjes gebruiken.
In mijn tuin groeit geen witte salie, terwijl die het meest krachtig is qua geur en door de indianen van oorsprong ook gebruikt werd.
Wil je deze eens proberen? Bij Ekoplaza wordt ze gedroogd in een zakje verkocht.
Ik denk dat het meer lonend is een plantje in je tuin te zetten!

Verzamel alle kruiden en bloemen die je wilt gebruiken en ga er lekker voor zitten.
Knip de kruidentakjes op gelijke lengte: ongeveer 15 cm lang.

Op de foto zie je hier een dillebloem en goudsbloemblaadjes erbij liggen.
Leg de takjes om en om zodat het een stick van gelijke dikte wordt.
Experimenteer lekker  met de geuren en kruiden die je voorhanden hebt.
Gebruik alleen biologisch gegroeide bloemen en kruiden.
Je kunt prima rozenblaadjes gebruiken, maar neem dan rozen uit de tuin en niet
vanuit een boeket uit de bloemwinkel op de hoek ;)
Neem het touw, wikkel het om één uiteinde en zet vast.
Wikkel de draad vervolgens om de hele stick heen

Bij het eind gekomen, wikkel je weer terug 
zorg dat alle kruiden en bloemblaadjes goed vast zitten tussen het draad.

Laat een stuk van ongeveer 20 cm uitsteken en knoop de draad vast aan de stick.

Je kunt op deze manier meerdere smudgesticks maken.
Wat een creatief en ontspannen werkje om te doen... ik wordt hier blij van.
De lange draad die je aan het uiteinde hebt overgelaten, gebruik je om de smudgesticks op te hangen.
Ze moeten namelijk kurkdroog zijn voordat je ze kunt branden.

Hang ze op een droge warme plek in huis.

Duw op de blaadjes en voel of ze knisperig droog zijn. Dit zal na zo'n drie weken zijn.
Het kan zijn dat het touw wat losser is komen te zitten, bind er eventueel nieuw touw omheen.


Nu kun je de smudgestick gaan gebruiken.

Steek de smudgestick aan.
Laat even doorbranden en blaas dan zachtjes de vlam uit.
De stick moet net als wierook gaan smeulen en roken, dan komt de geur uit.
Je kunt er mee door het huis lopen. Natuurlijk moest ik mijn 
kinderen- die zich boven in hun slaapkamers bevonden - even opzoeken 
met de rokende stick in mijn hand.
Maar je kunt de stick ook ergens neerzetten.
Zorg voor een schaal met zand (brandveilig) waar je de smudgestick in kunt laten rusten.
En op deze manier kun je 'm decoratief èn heerlijk geurend op tafel zetten.

Bij mij gaat de smudgestick na tien tot vijftien minuten uit.
Hij brandt niet helemaal door, maar op zich is dat niet erg.
Je kunt 'm elke keer opnieuw aansteken....
Als experiment zetten we er een waxinelichtje bij.
Maar dit kan ik je niet aanraden, het gaat veel te hard.
De geur vermengt zich met kaarsvet en rook en is niet fijn en gezond meer. 

Het is interessant en belangrijk dat je wat meer weet van de werking van kruiden en bloemen 
die je gebruikt.
Ik zet op een rijtje wat ik ervan weet en gevonden heb...


Salie  [Salvia Officinalis]:
Is een uiterst krachtig kruid. Wanneer je het eet is het  bevorderend voor je spijsvertering. Verder is het antibiotisch en heeft het desinfecterende kracht, waardoor het hoestbuien en keelpijn herstelt. Dit is de reden dat ik hoestsiroop van salie maakte (klik)
In deze smudgestick is salie werkzaam met haar etherische oliën die door het verbranden vrijkomen. Deze geur verbetert het concentratievermogen, verwijdert negatieve energie en maakt ruimtes schoon.


Rozemarijn [Salvia Rosmarinus] of [Rosmarinus Officinalis]:
Zoals  aan de naam al te zien is, hoort Rozemarijn tegenwoordig bij de Salvia familie. Is eveneens goed voor de spijsvertering, het is een krachtige antioxidant, goed voor je bloedsomloop en geeft je meer energie. Dit laatste is ook merkbaar bij het roken van de smudgestick: het geeft een optimistische sfeer.

Tijm  [Tymus]
Deze keer heb ik geen tijm gebruikt, maar dit is eveneens een heerlijk geurend kruid wat prima in een smudgestick past. Tijm is helpend bij keelpijn en ontstekingen in de mond , vandaar ook mijn
tijm hoestsiroop (klik) en al brandend (rokend) is het ook goed voor de luchtwegen. Het zorgt voor ontspanning.

Goudsbloem [Calendula Officinalis]:
In de bloembladeren zit etherische olie en de goudsbloem is heilzaam voor lever en gal. Gebruik je het in een zalf, (klik) dan is het wondsamentrekkend en huidherstellend. In deze smudgestick geeft de goudsbloem standvastigheid en liefde.

Lavendel [Lavendula]:
Lavendelbloemen geuren heerlijk, weren motten in je kleding. Lavendel  werkt kalmerend, het brengt balans en liefde en het is zuiverend.

Kamillebloempjes [Matricaria Chamomilla]
Kamille werkt rustgevend, kalmerend en ontspannend. Of je het nu als thee drinkt of brandt in deze smudgestick. Een heerlijk kruid om te gebruiken.

Rozenblaadjes [Rosaseae]:
Rozen staan symbool voor liefde. Er zijn meer dan duizend soorten. In de smudge stick zorgt de roos voor vrede en ze trekt liefde aan.

Munt [Mentha]:
Munt heeft een kalmerende en verfrissende werking.  Heerlijk in de thee, maar ook in deze smudgestick. Waarom niet?!

Dennennaalden [Pineceae]:
Dennennaalden zorgen voor een fijne, kruidige geur en staan symbool voor groei en voorspoed. De geur staat voor geborgenheid in een nieuw seizoen.


Bijzonder om met kruiden en bloemen bezig te zijn.
Ik vind het een ontspannen bezigheid.
Een smudgestick, met daarbij een handgeschreven briefje wat het inhoudt en hoe je het gebruikt,
is een prachtig cadeau aan iemand die je graag het beste wenst!

Heb jij nog kruiden in overvloed in de tuin staan?
Heb ik je kunnen inspireren?!

Geen opmerkingen: