woensdag 10 november 2021

Noem het maar.... risotto!

 Heb je toevallig nog een zomerse fles rosé of witte wijn staan die niet meer op gaat?
Mijn tip: gebruik hem in de risotto.
Zie je ze wel eens op de kaart staan in een restaurant?
En vraag je je af of je 'm eens zal nemen, een Italiaanse risotto?
Je kunt het proberen, maar zelf maken is heel makkelijk en veel leuker, 
je weet precies wat er in gaat en het mislukt nooit!
Risotto's zijn zacht, romig, kruidig, vol smaak en absoluut  mijn favoriete gerecht!
Ik zeg altijd dat je me er 's nachts voor wakker kunt maken en dát meen ik!

Inmiddels heb ik bijna 10 heerlijke recepten gedeeld.

Ik zet er voor jou zeven ter inspiratie op een rijtje: één voor elke dag van de week!


1. Perfecte groenterisotto

Hoe kan je van iets wat al overheerlijk is, ook nog een favoriet hebben?
Ik weet niet hóe, maar deze is echt mijn aller liefste lievelings...
Er zitten lekker veel groentes in waar je ongemerkt veel van binnen krijgt.
Klik voor het recept.



2. Gevulde pompoen risotto met paddenstoelen

Deze echt herfstige risotto smaakt niet alleen verrukkelijk maar ziet er ook oogstrelend uit, 
geserveerd in een uitgeholde pompoen. Wij aten 'm vorig jaar met Kerst.
Klik  voor het recept.



3. Krootjesrisotto


Deze lekkere, dieprode risotto is één van mijn favorieten en komt geregeld op tafel.
Natuurlijk komt dit doordat krootjes mijn lievelingsgroente is en ze nooit in mijn moestuin ontbreken.
 Op twee manieren te bereiden: met of zonder feta.
Klik hier voor het heerlijke recept.



4. Goudsbloemenrisotto


Of, zoals de Italianen zeggen: 'lo safferano dei poveri', maar niet getreurd: deze risotto ziet er prachtig uit!  
Mét kleurrijke oranje of gele bloemen.... en zolang het nog niet vriest, 
kunnen goudsbloemen nog bloeien, bij  mij in de tuin in ieder geval wel.
Klik hier voor het recept.


5. Spinazierisotto


Deze risotto met spinazie (of snijbiet) en paddenstoelen voelt zich thuis in elk jaargetijde, 
maar nu smaakt 'ie op z'n best!
Klik voor het recept!


6. Tuinkruidenrisotto


Een lichte risotto met in de hoofdrol verse kruiden uit de tuin! 
Wat wil je nog meer? Een salade en een vers afgebakken broodje passen hier goed bij.
Klik voor het recept.


7. Aardpeerrisotto


Heb je nog nooit aardperen gegeten? Dan is dit een uitstekende manier om ze eens te proberen! Trouwens, in je tuin bloeien de mini zonnebloempjes van de aardpeer in september uitbundig. 
De knollen oogst je van november tot ongeveer februari. Precies de goede tijd voor deze risotto dus!
Klik voor het recept.


Niet elke rijstsoort is geschikt voor een risotto, al heb je nog zo'n lekker recept
en stop je er nog zoveel verse ingrediënten en liefde in.
Je hebt speciale rijst nodig geschikt voor risotto.
Italiaanse risottorijst vind je van het merk Japonica en in de winkel zie je ze te koop
als Arborio, Vialone Nano of Carnaroli.
Ik koop meestal van de Arborio een 5 kilo zak bij de toko en daar kan ik lekker lang mee doen.
Een goede bouillon is als smaakmaker heel belangrijk voor je risotto.
Ik gebruik altijd mijn zelfgemaakte bouillonpasta (klik)
zonder E-nummers en andere rommel, alleen met kruiden, groenten en zout.
En de wijn? Dát is een lekkere smaakmaker, waarvan de alcohol lang en 
breed verdampt is, voordat de risotto klaar is. 
Hier kun je elke wijn voor gebruiken.....

Welke risotto ga jij het eerst proeven?!


Geen opmerkingen: