vrijdag 7 januari 2022

Risotto met Cavolo Nero

Ik heb er nog géén genoeg van!
Heerlijke risotto's.... je mag me er 's nachts voor wakker maken!
En genoeg heb ik ook niet van de Cavolo Nero oftewel Palmkool, die nog steeds uit mijn moestuin komt.
Daarom heb ik dit gecombineerd 

in één verrukkelijk gerecht: 


Risotto met Cavolo Nero 

    
      voor 4 - 6 personen


Ingrediënten:
  • 250 g schoongemaakte palmkool, 500 g vuil
  • 2 el olijfolie
  • 40 g roomboter
  • 2 uien
  • 150 g vega spekjes (Garden Gourmet)
  • 150 paddenstoelen of champignons
  • 450 g risottorijst
  • 1,5 l groentebouillon van blokjes of pasta
  • 3 el sojaroom
  • versgemalen witte peper
  • 100 g geraspte belegen kaas


Hoe maak ik het klaar:
Verhit de olijfolie samen met de boter in een ruime pan of wok.
Maak de uien schoon en snipper ze fijn. Fruit ze in de pan. Voeg na 2 minuten de vega spekjes toe en bak 3 minuten mee. 
Veeg de paddenstoelen schoon. Ik had wat oesterzwammen en champignons. Snijd de champignons in kwarten, grote oesterzwammen door midden. Bak deze drie minuten. Voeg daarna de risottorijst toe.
Roer goed om totdat alle rijstkorrels glanzen.
Maak ondertussen de bouillon en blus de rijst en groentes af met een scheut van de bouillon.
Wanneer de bouillon bijna verdampt is, giet je er een nieuwe scheut bij.
Herhaal dit tot de rijstkorrels romig en zacht zijn geworden door het vocht. 
Dit duurt zo'n 20 tot 25 minuten.
Maak ondertussen de palmkool goed schoon en snijd zeer fijn.
Tegelijk met de laatste scheut bouillon schep je ook de fijngesneden groente door de risotto.

Laat de groente slinken en warm goed door. Voeg op het laatst de sojaroom toe en serveer!
Deze heerlijke risotto kan nog een beetje peper gebruiken. 
Serveer met geraspte kaas naar smaak.


Variaties:
  • Vervang de Cavolo Nero door boerenkool die meer algemeen verkrijgbaar is
  • Laat de vega spekjes en geraspte kaas weg voor een compleet vegan gerecht, neem  100 g paddenstoelen of champignons extra
  • Houd je niet van paddenstoelen, dan laat je die weg. Neem 100 g kool extra
Laat het je goed smaken!



Geen opmerkingen: