donderdag 10 november 2022

Appelbol met amandelspijs

Het is nu dé tijd voor versgeplukte appels!
Met niet al te grote appels plus drie ingrediënten tover je een lekker gebakje op tafel! 
Heerlijk warm na een herfstwandeling bij een kop thee of als dessert.
Of allebei ;)
Ik kreeg een heleboel appeltjes van Charlotte uit de tuin van haar vakantieadres in Normandië.
Ze zijn stevig en een tikje zuur: heerlijk om mee te bakken!
Mijn appelkist was bijna leeg, maar nu kan ik nog even doorgaan ;)

Appelbollen uit de oven zijn elke dag van het jaar lekker. 
En ja... ook bij oud en nieuw ;)
Wie verras jij eens met een appelbol?



Appelbollen met spijs


     voor 4 appelbollen

Ingrediënten:
  • 4 stevige, niet te grote appels
  • 4 plakjes diepvriesbladerdeeg
  • 80 g amandelspijs
  • 1/2 ei
  • evt kaneel naar smaak

Hoe maak ik het klaar:
Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Neem voor deze appelbollen gerust wat minder lekkere appeltjes. Bijvoorbeeld valappels of appels die je in het wild hebt geplukt. Was ze, schil de appels  - gebruik de schil om er appelazijn of  appeltaartthee van te maken - en boor de klokhuizen eruit met een appelboor.
Leg de plakjes bladerdeeg op een met bakpapier beklede bakplaat.
Druk in het midden een rondje amandelspijs van ongeveer 10 gram. Zet de appel hierop. 
De amandelspijs lijkt wat donker van kleur en dat klopt. Dit is mijn zelfgemaakte spijs
van amandelen met schilletje. Net zó lekker als zonder! En  makkelijk om te maken klik!
Rol een reepje amandelspijs uit en stop dit in het midden van de uitgeboorde appel.
Strooi er eventueel wat kaneel over.
Vouw de bladerdeegpunten over de appel naar het midden toe en druk rondom aan 
met licht vochtige handen.
Klop het ei los en bestrijk de appelbollen rondom met het ei voor een goudbruin korstje.
Schuif de appelbollen in de voorverwarmde oven en bak ze in 25 minuten gaar en goudbruin.
Laat even afkoelen want appel blijft lang heet.

Deze warme appelbol is lekker bij een kop koffie of thee.
Ook heerlijk als dessert! Wanneer de appelbol nog warm is met een bolletje vanille ijs
 en een toefje slagroom. Picture it :)
Wanneer de appelbol afgekoeld is, heerlijk met een warme vanillevla voor het apfelstrudel-gevoel.

Bestrooi eventueel met fijne kaneelsuiker of poedersuiker voor het serveren.


Variaties:
  • maak een vulling met suiker of honing en kaneel
  • vervang de amandelspijs door een vulling van rozijnen, kaneel en suiker
  • bestrooi de appelbollen voor het bakken met fijne kristalsuiker

2 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Tamar, ziet er heerlijk uit ga ik ook maken heb net emmer appels van mijn vader gekregen dus kleine moeite. Maar dan ga ik eerst proberen die amandelspijs te maken heb hier nog zak amandelen liggen met schil, maar ik lees bij jou dat dat net zo goed kan. Groetjes Petra

Tamar zei

Oeh... goed idee, Petra! Ja, gemak dient de mens... ik maakte voor de foto's wel eens amandelspijs met gepelde amandelen, maar dat doe ik dus vaker niet dan wel! 😉
Succes! Wordt vast lekker!!