dinsdag 18 april 2023

Daslookkoekjes met kaas

 Voor dit eenvoudige, maar toch verfijnde koekje heb je maar drie ingrediënten nodig! 
Je maakt het vers in het voorjaar wanneer de daslook overvloedig groeit, maar wanneer je de daslookboter - die je eerst hebt gemaakt - invriest, kun je deze hartige koekjes het hele jaar bakken.
Lekker op een borrelplankje.... proef de krachtige smaak van de wilde natuur!



Daslookkoekjes met kaas

    ongeveer 30 stuks

Ingrediënten:
  • 100 g daslookboter
  • 150 g bloem
  • 100 g extra belegen of oude kaas en wat extra


Hoe maak ik het klaar:
Heb je nog geen daslookboter, maak deze dan eerst.
Kijk bij dit recept hóe je dat heel makkelijk en snel maakt! Ik bewaar de daslookboter tegenwoordig 
op een rol in de koelkast (twee tot drie weken houdbaar)  of vriezer (9 maanden houdbaar).
Snijd de koele boter in blokjes en doe ze samen met de bloem in een ruime kom.
Rasp de kaas en voeg ook deze toe. Roer goed door en kneed tot een soepel deeg.
Maak er een rol van en leg 'm eventueel nog een kwartier in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180° C.
Snijd van de rol dunne plakjes van zo'n halve centimeter. 
Leg de rondjes op een met bakpapier bekleed bakblik
en verdeel over elk koekje nog wat geraspte kaas.
Schuif in de oven en bak in ongeveer 20 minuten gaar.
De kaas is gesmolten en de koekjes mogen bij de randjes lichtbruin gekleurd zijn.

Laat de koekjes afkoelen en bewaar ze in een afgesloten koektrommel.
En dit schrijf ik omdat het zo 'hoort' maar ik moet 
bekennen dat ik de koekjes zo té lekker vond....
dat ik ze allemaal achter elkaar heb opgegeten.
Okay... niet alleen. Iedereen hier in huis vond deze daslookkoekjes heerlijk,
maar ik heb me er bijna misselijk aan gegeten.

Dus weet waar je aan begint!!
Ha, ha.... hap!
Ze zijn op voor je 't weet!


2 opmerkingen:

Onevikinggirl zei

Ik hou van daslook en eet deze tijd heel veel ervan. Leuk met nieuwe recepten!

Tamar zei

Zó heerlijk hè, die daslook?! En reuze gezond! Er komen nog meer recepten aan, dus blijf dit blog volgen....