zondag 3 juli 2016

Broodje gegrilde courgette

Dit is echt mijn favoriet!! Een heerlijke ciabatta, net knapperig afgebakken, een laagje romige tomatentapenade erop, belegd met gegrilde courgettes en wat zongedroogde tomaatjes erop.
Mmmmm.... heerlijk!
Ik at het deze week als lunch èn.......  het bleef niet bij één keer!
Je kunt dit overigens ook heel goed als borrelhapje (afhankelijk van hoe groot je de stukjes snijd), voorgerecht of bijgerecht eten.


Om zó in te bijten!! 

Er volgen nog veel meer courgette-recepten als het aan mij ligt, want de courgettetijd is aangebroken. Van mijn grote planten kan ik lekker de hele zomer door oogsten. Het is zo'n heerlijke, veelzijdige groente!!


Broodje gegrilde courgette

Ingrediënten:
  • 1 voorgebakken ciabatta of vier ciabattino's
  • 80 g tomatentapenade (half potje)
  • 1 el mayonaise
  • 1 courgette
  • 4 - 6 zongedroogde tomaatjes (op olie)
  • olie
Hoe maak ik het klaar:
Bak de ciabatta of de ciabattino's in de oven volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Vermeng intussen de tomatentapenade met de mayonaise.

Neem een grillpan.
Was de courgette en schaaf met een kaasschaaf lengteplakjes van de courgette.
Doe ze met wat olie van de zongedroogde tomaatjes (als je ze op olie hebt) of met olijfolie in de grillpan.
Grill de plakjes mooi bruin en bestrooi ze vervolgens met versgemalen peper en zeezout.
Laat ze even uitlekken op keukenpapier.
Snijd de zongedroogde tomaatjes in reepjes.

Als het brood heerlijk geurend en knapperig uit de oven komt, snijd het dan overlangs door. Besmeer het dik met het tomatentapenade mengsel. Ik snijd het brood altijd voor het afbakken al door de helft (met stokbrood maak ik al inkepingen) want een nog warm brood snijden, is lastig.
Beleg het brood met de gegrilde plakken courgette. Maak gerust meerdere lagen.
Verdeel hierover heen de zongedroogde tomaatjes.
Doe het brood dubbel en snijd de ciabatta in stukken.

 
Eet smakelijk!!

Geen opmerkingen: