zondag 28 augustus 2016

Vijgen in rode wijnsaus

Oh.... het is zó leuk om te vertellen!! Sinds deze week, nu de vijgen met bosjes tegelijk rijpen, heb ik wat bijzonders toegevoegd aan mijn lijstje van wat ik met vijgen doe.
Mijn vijgenboom geeft zo'n veertig kilo vijgen in de zomer. Vijgenbomen houden van warmte en horen eigenlijk in een Middellands zeeklimaat thuis. Mijn boom doet het hier, jaloersmakend goed. Zéker na een weekje warmte!
Normaal doe ik met mijn vijgenoogst het volgende:
  • vijgen drogen
  • vijgen invriezen
  • ik bak taarten met verse vijgen
  • vijgenjam, met of zonder noten, met of zonder suiker..... 
  • desserts met vijgen
  • vijgen ruilen met mijn buren (ruim begrip, overigens), want delen is het nieuwe hebben. Maar inmiddels hebben alle buren waar ik vijgen bracht en waar ik op mijn beurt weer lavendel, druiven en stoofperen van ontvang, zelf een vijgenboom in hun tuin staan. Daar kom ik dan naar kijken en geef ik tips over staanplaats, groei, oogst en snoei,  maar ja..... vijgen krijgen ze er nu zelf van.
En dit jaar doe ik dus iets nieuws: ik verkoop vijgen, ik ben een vijgenleverancier geworden!
Een kraampje aan huis met een bord erbij, levert weinig op, ben ik bang. Dat doe ik dus niet.
Nee, kom je eind augustus, begin september in de Natuurwinkel, dan heb je grote kans dat je dáár mijn vijgen ziet liggen!! Mijn vijgen zijn volledig biologisch: ik gebruik geen kunstmest en spuit niet,  maar ze missen alleen het officiële keurmerk. De eigenaar van de winkel, wil het er wel op wagen:  onbespoten vijgen uit Zoetermeer verkopen!

Hier liggen de eerste vijgen van mijn boom in de koeling. Tussen de biologische pruimen en onder de zuurkool....
Hoe gezond wil je het hebben. Mijn fruit waar geen enkele vervuilende transportkilometer voor gereden is.
Ja, ze zijn duur, maar het is dan ook een exotische vrucht......

Ik heb afgesproken dat ik de vijgen 's morgens vers uit mijn boom pluk, binnen 15 minuten breng ik ze dan, op de fiets, in de winkel. Ik lever per dag tussen de 10 en 20 vijgen aan, zo lang ze groeien en rijpen. Wat ik pluk keur ik eerst: geen beschadigde, overrijpe vijgen of vijgen waar het steeltje van afgebroken is. Ze worden in de winkel nog eens gekeurd en geteld en het geleverde aantal wordt opgeschreven.
Super toch?! Ben ik ineens van klant bij de Natuurwinkel, leverancier geworden! En al die vijgen, waarvan ik soms bijna niet weet wat ik ermee moet, komen goed terecht.
Hoe leuk is dit!!
En ook voor de inwoners van Zoetermeer, die bewust willen leven, is dit goed nieuws. Want gezondheid begint bij wat je koopt.
Niet alleen gezond en biologisch kopen, maar ook eten met de seizoenen en producten kopen met zo min mogelijk voedselkilometers. Dat is dus dubbel goed voor het milieu!!

Zaterdagochtend was het druk bij de Natuurwinkel toen ik de vijgen aanleverde. En zó leuk! Een mevrouw dacht dat ik in de rij stond voor de vijgen en wilde aansluiten. Ik vertelde dat ze net vers aangeleverd zijn, blijkbaar enthousiast genoeg, want ze vulde gelijk een zakje met mijn vijgen. :)

Met de wat minder mooie vijgen ga ik nog flink aan de slag.
Wat ik nog niet in bovenstaand lijstje heb staan, is vijgen inmaken in rode wijnsaus. En dat heb ik niet alleen vorig jaar veel gedaan, maar ook net
vorige week. Kijk maar mee!
Zó ingemaakt geven de vijgen een belofte voor een heerlijk, exotisch en luxueus dessert (of het nu ijs of een kaasplankje is) voor bij een speciale maaltijd. 
Mocht je zelf veel vijgen hebben (niet te duur kopen, hoor!) dan kun je ze op déze manier inmaken.

Vijgen in rode wijnsaus

Ingrediënten:
  • 1,5 tot 2 kilo verse vijgen
  • 1 liter biologische rode wijn
  • 500 g biologische rietsuiker


 
Hoe pak ik het aan:
Ontzettend simpel: doe de vijgen in een grote, ruime pan (5 liter volstaat net), schenk daar de wijn bij,


voeg de suiker toe en breng aan de kook.

Laat het geheel een paar uur koken. Wil je op gas besparen, zet de pan dan op een theelichtje of in een hooimadam en reken het dubbele aantal uren......

Zorg voor goed schoongemaakte potjes, want het is leuk om deze vijgen lang te kunnen bewaren, in ieder geval tot het Kerstdiner.
Schep de vijgen in potjes, ik gebruik potjes van 340 ml en deed in elk potje zes vijgen. Vul daarna tot de rand met de warme wijnsaus en zet op de kop weg.
De deksels trekken dan vacuüm.


Het oog wil ook wat, zeker als het voor een cadeautje is.
Ik knip voor deze potjes een servet in vieren, doe ze met een elastiekje om het deksel en klaar!

 

Met een glasstift schrijf ik
"Verse vijgen in rode wijnsaus!"

Dat wordt zéker smullen!


Geen opmerkingen: