woensdag 6 september 2017

Pruimenlikeur

"Tot in de pruimentijd!" zei men vroeger als het lang zou duren als je elkaar weer zou zien.
De pruimentijd op mijn moestuin is wel een rekbaar begrip, ervaar ik dit jaar. De eerste boom op de moestuin gaf al eind juni prachtige, rood/gele pruimen. En nu oogst ik, begin september nog, van mijn andere pruimenboompje, voor het eerst sinds ik hem heb. En dit zijn kleine blauw/paarse pruimen.
Om precies te zijn bedroeg mijn oogst:  1750 gram pruimen.
Vorig jaar kwam er nog geen één pruimpje aan dit boompje.  Mijn bijenkast staat er schuin onder, dus ik ben mijn bijtjes dankbaar voor deze lekkere, tweede pruimenoogst.

Deze pruimen zijn alleen wat klein, maar in het omgekeerde pruimentaartje - klik hier voor het recept - passen ze goed.
En dan heb ik nog pruimen voor jam en voor chutney en......... dan heb ik nog meer pruimen over.
Ik maakte er lekker pruimenlikeur van.
Makkelijk te maken en het drinken........ ja, dat is dan pas  'in de pruimentijd'.

Pruimenlikeur

Ingrediënten:          
  • 500 g pruimen, schoongemaakt
  • 1 kaneelstokje
  • 2 pimentkorrels
  • 1 steranijs
  • 150 g suiker
  • 1/2 l brandewijn
Hoe maak ik het klaar:
Zorg voor een schone fles of pot van ongeveer één liter.
Was de pruimen, maak ze schoon en ontpit ze.
Doe de pruimen in de fles met brede halsopening. Voeg de pimentkorrels, de steranijs, het kaneelstokje en de suiker toe.
Overgiet met de halve liter brandewijn. Ik gebruikte inmaakbrandewijn met vanille, met een alcoholpercentage van 28%.


Er wordt wel beweerd dat likeur gemaakt moet worden met een drank van minimaal 40%,  voor een betere en minder zoete smaak. Maar ik experimenteer eens met deze. Je kunt naar smaak ook jenever of wodka gebruiken als basis voor je likeur.
Sluit de fles af en zet 'm weg. Laat de smaken zo'n drie maanden intrekken.
Vervolgens zeef je de pruimen en specerijen eruit en laat je de likeur nog 6 weken staan.
En dan....... is 't ie goed op smaak en fijn om te drinken.

Ik ben nog benieuwd wat voor kleur deze likeur gaat worden.
Ook van de geel/rode pruimen heb ik een pot likeur staan: die wordt al mooi zachtroze van kleur.

Als je de vruchten eruit zeeft, hoef je deze niet weg te gooien.
Je kunt ze nog gebruiken als 'dronken pruimen' in een gevulde cake of taart. Klik hier voor het  recept van een taart met dronken aardbeitjes. De aardbeitjes kun je vervangen door de pruimen.

En als je dan héél, héél lang hebt gewacht, bijna tot in de pruimentijd van volgend jaar, kun je deze likeur drinken.
Op je gezondheid!


4 opmerkingen:

Marlies zei

En hoe smaakte de likeur?

Tamar zei

Een lekker zoete likeur, Marlies. Lekker on the rocks :)

Unknown zei

Vraagje kan ik pruimen gebruiken die uit de diepvries komen voor pruimen likeur?

Tamar zei

Hoi, hoi,
Ik heb het met zwarte bessenlikeur gedaan met zwarte bessen uit de diepvries en dat ging prima. Ik zou het zeker proberen! Gaat vast goed!