dinsdag 3 april 2018

Surinaamse roti vegan

Is het de charme van de roti die op een  pannenkoek lijkt, de exotisch geurende specerijen of  het feit dat je roti gewoon met je handen eet? Ik krijg er geen eenduidig antwoord op,

maar inmiddels staat roti al jaren in de top 3 van favoriete gerechten bij ons thuis!
En natuurlijk eten we roti vegetarisch; vegan is het als je ook het gekookte ei weglaat!
Ik maakte deze week voor het eerst het specerijenmengsel zelf. Ik verwerkte de allerlaatste (ingevroren) kousenband en sperziebonen uit de moestuin, in dit gerecht. Ook de selderij, die ik in blokjes heb ingevroren, komt bij deze maaltijd prima van pas!
Ik koop lekkere, verse roti's bij de toko om de hoek. Wees hier kieskeurig in.

Je hebt twee soorten: roti met gele erwtenvulling (mijn favoriet) of roti met aardappelvulling (die kruimelt  minder).
Toen ik een nichtje van Surinaamse komaf in de familie had, maakte zij eens roti's klaar voor een groot feest. Ze had er   -tig klaargemaakt (ook een voorraad voor in de vriezer) en was er drie dagen mee bezig geweest. Daar ga ik me voorlopig nog niet aan wagen.
Verder is deze maaltijd eenvoudig klaar te maken, hoewel de ingrediëntenlijst langer is dan ooit!

Dit is zoals ik roti klaarmaak.

Surinaamse roti vegan

                voor 6 à 7 roti's/personen

 Ingrediënten:
            voor de roti-specerijenmix
  • 3 el kerrie (Surinaamse)
  • 2 tl gerookt paprikapoeder
  • 1 el knoflookpoeder
  • 2 tl gemalen komijn
  • 2 tl zeezout
  • 1 tl zwarte peper
  • 1/2 tl mosterdpoeder
  • 1 tl gemberpoeder
             voor de inhoud
  • 4 uien
  • olijfolie
  • 700 g aardappelen
  • 500 g sperziebonen of kousenband
  • 450 g tofu
  • 1 bos verse selderij of diepvriesselderij
                  nog meer
  • 6 roti-pannenkoeken
  • sambal (naar smaak) 
  • 4 hapjespannen of braadpannen met deksel
  • voor de niet-vegans een gekookt ei per persoon
Hoe maak ik het klaar:
Maak eerst de specerijenmix klaar.

Doe dit door alle gemalen specerijen door elkaar te mengen met een lepel. Mixen is niet nodig. Deze hoeveelheid is precies genoeg voor dit recept.
Je hebt bij de betere supermarkt ook een potje mix voor roti van Swiet Moffo. Maar naast de door mij gebruikte specerijen zit er ook dextrose en glucose (suikers) in, plus drie E-nummers om te conserveren en een antiklontermiddel.
Wat ben ik blij dat ik dit zelf kan maken, ik weet nu precies wat er in gaat!
Natuurlijk kun je ook meer maken en de specerijenmix luchtdicht afgesloten bewaren voor een volgende keer.

Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Maak de kousenband of sperziebonen schoon, haal de puntjes eraf en snijd ze in stukjes van ongeveer 2 cm. Snijd de tofu in kleine blokjes.
Pel de uien en snipper ze fijn.
Zet drie pannen op het vuur en doe in elke pan 2 el olijfolie. Verdeel de gesnipperde ui over de pannen en bak de ui zacht een paar minuten aan.

Doe in een wat hogere pan met deksel de aardappelblokjes. Doe in een andere pan de stukjes sperzieboon en bij de kleinste pan voeg je de blokjes tofu toe.
Schep in elke pan ongeveer twee eetlepels van de zelfgemaakte roti-specerijenmix.
Bak even aan en voeg dan bij de aardappels en boontjes ongeveer 1 dl water toe. Leg het deksel op de pan en laat de groenten zacht gaar smoren.

Voeg geen water toe bij de tofu en bak deze op hoog vuur totdat het wat knapperig wordt.
Gebruik je verse selderij, was en snipper deze dan fijn en doe in elke pan één tot anderhalve eetlepel.
Diepvriesselderij kan je dus ook gebruiken.
Na ongeveer 15 minuten warm je in een droge koekenpan de roti's op. Gebruik het liefst een deksel. Warm de roti's ongeveer 45 seconden per kant.
Je kunt ook een magnetron gebruiken. (Die ik echter niet heb!)
 
Leg de warme roti, opgevouwen zodat de warmte bewaard blijft, op een bord.
Leg er schepjes vulling bij.
De bedoeling is niet dat je de vulling in de roti gaat scheppen en de roti oprolt. Het is géén tortilla!
Je scheurt met je vingers stukjes roti los en gebruikt dit als een soort opscheplepel om de vulling mee naar je mond te brengen. 
Vervolgens eet je het gelijktijdig op.
Geef er sambal bij voor wat extra pit.
Mijn zelfgemaakte sambal is heel erg hot, maar dat past wel bij Surinaamse roti's.
Heb je er geen moeite mee, serveer er dan een gekookt ei bij.
Sommigen bij ons thuis hoeven geen ei, anderen weer wel. 
Ik maakte de overgebleven, beschilderde paaseieren op bij deze roti-maaltijd.
Maar voel je vooral vrij!

En eet blij!
Denk erom: gebruik vooral geen bestek!
Eet smakelijk!
Hoe eet jij roti het liefst?
 

Geen opmerkingen: