zaterdag 12 december 2020

Verfrissend badzout bij verkoudheid


Dit is zó leuk en zó simpel tegelijk....

Ik maakte zelf badzout!

Ook super leuk om in een mooi flesje of potje cadeau te geven, 
voor een feestelijke spa ervaring thuis tijdens de feestdagen!

Omdat hier in huis een verkoudheidsvirus (géén corona!) rondwaart, 
maakte ik speciaal badzout om meer lucht te krijgen en verfrist te worden.


Verfrissend badzout bij verkoudheid

     voor 1 grote pot; 8 tot 10 baden

Benodigdheden:
  • 450 g zeezout
  • 30 druppels etherische eucalyptusolie
  • 20 druppels etherische pepermuntolie
  • Verse munt
  • Naar keuze groene èn blauwe kleurstof

Hoe maak je het klaar:
Het is bijna te simpel om het een werkwijze te noemen, maar vooruit...
Doe het zeezout in een pot. Druppel de olie er in en roer goed door.
Doe de verse munt er niet bij....  gebruik die vers wanneer je in bad gaat. Roer je het door het zout, dan worden de blaadjes bruin en dat staat minder mooi. 
Neem je een bad, wrijf de muntblaadjes vlak voor gebruik even tussen je vingers, zodat de geur goed vrijkomt. Het fijnst is wanneer je Marokkaanse munt of - als je dat kunt vinden - watermunt gebruikt. Dit geeft een krachtige en frisse muntervaring.
Omdat ik gelijk in bad ging, staat de verse munt erbij.
Als je van wit zeezout houdt, ben je nu klaar. Maar een kleurtje erbij is ook mooi voor in bad.
Ik gebruikte voedselkleurstof en voegde in de pot zowel een halve theelepel blauw als groen toe.
De prachtige 
aquablauwe kleur is hier het resultaat van.
Lijkt het niet net een luxe spa ervaring?!

Natuurlijk kun je allerlei soorten etherische oliën toevoegen en het is leuk om daar een 
bijpassende kleur en bijpassende gedroogde bloemetjes of kruiden bij te gebruiken.
De inspiratie hiervoor ligt buiten in de natuur dus!
Zie onderaan meer over de (gezondheids)werking van de gebruikte ingrediënten.


Ik twijfelde nog even of ik een badolie of een badzout zou maken.
Het voordeel van een zout boven een olie is dat er daarna geen vettig laagje achterblijft
 op je huid, in je haar en in je bad. Als ik badolie heb gebruikt kan ik m'n haar daarna 
zeker twee keer wassen voordat de olie er weer uit is.
Zoutbaden werden overigens al in de oudheid gebruikt. 
Zo schreef Hippocratus al baden met zout voor,om hun geneeskrachtige werking.


Hoe gebruik je dit badzout:
Neem één eetlepel (50 gram) van dit badzout en voeg dit toe aan stromend badwater. Zorg dat het badwater niet te heet wordt. Zo'n 36 tot 38 graden is aangenaam en twintig minuten is een goede badtijd.
Ik heb het gelijk uitgeprobeerd, dit badzout.
Mijn neus ging open. Ik werd blij van de frisse lucht en kon vrij ademen. Daarnaast ontspande het bad me en las ik een fijn boek in bad. Doe niet net als mij en laat het er niet in vallen ;)
Net als in de sauna kun je in bad verhit raken en transpireren. Zorg dat je voldoende drinkt.
Ik nam een paar glazen water en een bijpassende kop muntthee.

Wanneer je een warm bad neemt, gaan je poriën wijd open staan en worden afvalstoffen uitgescheiden èn via je huid (je grootste orgaan) worden weer andere stoffen opgenomen. In een bad met zout neem je onder andere mineralen zoals magnesium, kalium en natrium op èn natuurlijk de werkzame stoffen uit de etherische oliën.

Neem ook eens een voetenbadje met deze verfrissende etherische oliën. 
Doe een theelepel van dit badzout in een speciaal voetbad of een teil met warm water.
Een voetenbadje verwarmt je hele lichaam en geeft ontspanning waardoor je makkelijker inslaapt.
Na 15 minuten droog je je voeten af. Ze zullen verfrist voelen, je kunt ze eventueel verder behandelen door eelt te verwijderen en wist je dat eucalyptus ook heel goed werkt tegen (voet)schimmel?! Verwen je onderdanen daarna met een verzorgende olie of crème en ze kunnen er weer tegen!

Variaties:
Je kunt zowel variëren met de soort zout als met de verschillende etherische oliën en met toegevoegde bloemen en kleurtjes.

Zout
Epsomzout (ook wel Engels zout of Magnesiumsulfaat genoemd) is bekend als badzout, net als dode zeezout, maar je kunt ook gewoon zeezout gebruiken, of Himalayasteenzout of je maakt een mengsel van verschillende soorten zout.
Het belangrijkste verschil tussen al deze zouten is vooral de plaats waar het gewonnen wordt.
De aanwezige gezonde mineralen komen in verschillende verhoudingen eigenlijk in alle zouten (behalve keukenzout) voor.
Ik koos voor biologisch zeezout, omdat ik dit altijd in huis heb.
Zeezout bevat natrium en chloor-ionen, dit zijn lichaamseigen stoffen en bepalen mede hoe je je voelt.
Zout verandert de zuurgraad van het water, de hardheid wordt minder.
Zout heeft een genezende uitwerking op je huid. 
Ik heb wel eens gedacht dat zout je huid uitdroogt, want dat voel je vaak op het strand, maar dat is niet het geval! 
Het is de zon die je huid uitdroogt, niet het zoute water.
In dit geval is zout voor in bad ook nog de drager van de geur- en kleurstoffen.
Ik wilde graag een opwekkend eucalyptusbad nemen, maar de juiste hoeveelheid etherische olie  in het water toevoegen is lastig.

Etherische oliën
Ik gebruik tegenwoordig oliën van DoTerra. Dit zijn heel pure, krachtige en natuurlijke oliën.
Deze oliën kunnen zowel uitwendig als inwendig gebruikt worden.
Vind ik altijd fijn om te weten wanneer je het gebruikt bij lichaamsverzorging.... het is eetbaar.
Sommige etherische oliën worden verdund met synthetische geurolie of verdund met een basisolie zodat ze goedkoop kunnen worden verkocht. Dit is niet het geval bij DoTerra.
Omdat ze zó krachtig werken, heb ik misschien zelfs wat teveel druppels in dit badzout gebruikt. 
Als ik het potje met badzout nu open, ruik ik zo'n krachtige geur dat mijn neus - als die al dicht zat - spontaan open gaat. Maar daarom gebruik je maar een eetlepel (50 gram)  in een heel bad, waar je bij andere badzouten het driedubbele moet gebruiken...

De werking van 

eucalyptusolie:
  • zorgt dat je vrijer kunt ademen,
  • het is verlichtend
  • helpt bij keelpijn, hoest, verkoudheid en griep
  • goed voor de bloedcirculatie
  • tegen schimmels

pepermuntolie:
  • zorgt voor een heldere geest
  • vermindert hoofdpijn
  • goed tegen maagkrampen
  • maagzuiverend
  • helpt om vrijer adem te halen
  • is verkoelend

Nou, dit had ik nu net nodig!
Ik vind het een geweldig succes en ga nog veel meer variaties op badzout bedenken.
Ik moet het er nu nog van nemen, want onze badkamer gaat gerenoveerd worden
en daarbij hoort het idee om het bad te vervangen door een douche..... 
Maar nu nog even niet!!

Badzout is ook heel leuk om samen met kinderen te maken. 
Laat hen bijvoorbeeld eens een cadeautje maken voor iemand die wat extra steun of liefde
 kan gebruiken in deze donkere dagen.
En je hoeft niet perse een bad te hebben, want je kunt dus ook een voetenbadje nemen.



DoTerra
De oliën van DoTerra zijn niet te koop in winkels en niet zomaar online te bestellen. Sinds deze week kun je ze wel via mij bestellen. Natuurlijk behoort even komen ruiken of uitproberen tot de mogelijkheden. Ik mag me (nog) geen aromatherapeut noemen, maar deel graag de kennis die ik heb.
Deze DoTerra oliën zijn zeker een aanrader! En in de toekomst zal ik nog meerdere toepassingen van deze oliën op mijn blog met jullie delen.

Kijk eens naar de producten die ik al eerder maakte met  etherische olie. Allemaal met maar 3(!) ingrediënten!

met lavendel

met pepermunt







                        Stay tune
wordt vervolgd...



Geen opmerkingen: