maandag 11 januari 2021

Tijd in mijn keuken (1)

Jáaa.... januari met al die grauwe dagen: we zitten er weer middenin. Met de populaire serie van voorgaande jaren 'tijd in mijn keuken' wil ik je inspireren en een stukje vrolijkheid geven, zeker als je veel thuiszit. De vaste onderdelen zullen zijn: 

  • Mijn weekmenu: inspiratie om gezond, gevarieerd en vegetarisch te eten met seizoensgroenten
  • lunch- òf bakgerechten
  • kinder-doe-ideeën: handig in deze tijd van homescholing 
  • tijd in mijn keuken
   
  • dry january
  • buitentijd?
  • blunder òf dilemma van de week
In het voorjaar, de zomer en de herfst ben ik veel te druk bezig met de bijen, in de moestuin en met het verwerken van wildpluk- of tuinoogsten tot de heerlijkste producten. Nu in deze tijd van het jaar staat dat op een laag pitje en geef ik je een kijkje in mijn keuken. Door de vele foto's wordt dit letterlijk een inkijkje.
En ik realiseer me nu opeens: het is feest deze week!
Ik kook nu een jaar lang 
in mijn nieuwe keuken!! 
Ook daarom een feestelijk taartidee en een nieuwe kast!


Mijn weekmenu

Zondag:
Pompoen is een herfstgroente, maar ook een perfecte bewaargroente.... tenminste: tot Kerst ongeveer. Opeens gingen de drie mooiste en grootste pompoenen die ik nog bewaard had, achteruit: een klein zacht plekje werd al snel een groot zacht plekje. Tijd om ze gauw te gaan verwerken. Ik vroor schoongemaakte pompoenblokjes in. Dat ging reuzegoed, dus dat onthoud ik voor volgend jaar....

En ik maakte een enorme grote pan van ruim 10 liter: de állerlekkerste pompoensoep!  klik En weet je, deze grote hoeveelheid kwam goed uit. Ik bracht al twee keer een pannetje naar iemand in quarantaine, at het een paar keer bij de lunch en vroor een paar liter soep in.  En vandaag aten we voor de tweede keer pompoensoep als maaltijd met stokbrood en boter. Mjummm.... Voor het recept:

Maandag:
Elke zomer heb ik overvloedig veel courgettes uit de moestuin, zeker na een (korte) vakantie. Deze courgettes vries ik met 400 gram tegelijk in. Dit is het gewicht van één winkelcourgette, hoewel ze bij mij in de tuin vaak een stuk meer wegen. Nu in de winter eet ik nog steeds courgette.... in stoofgerechten en soepen is deze courgette nog prima te eten, al is ze niet te vergelijk met een vers exemplaar. 

Direct uit de vriezer gebruik ik twee courgettes voor het gerecht: hot courgette met linzen (klik)

Dinsdag
Nasi goreng zonder zakjes en pakjes  (klik) lijkt een zomers gerecht, maar met kool en prei is het prima geschikt om in het winterseizoen te eten. Ik maak er altijd een mooi aangeklede maaltijd van met augurk, zoetzure courgette, zelfgemaakte sambal en seroendeng
pindasaus, cassavechips en een eitje.....  Dat valt wel in de smaak, hier.
's Avonds zette ik de bonen in de week voor de volgende dag...  

Woensdag:
Wanneer je jarig bent, mag je kiezen wat we gaan eten. Vandaag koos jarige jongste zoon voor wraps met bonen en avocado(klik) Okay, de tomaten en avocado hebben zich van seizoen vergist, maar met de bonen is het toch een voedzame en gezonde winterse maaltijd met een zonnige knipoog.
's Avonds zette ik de kikkererwten in de week voor de volgende dag

Donderdag:
De derde keer dat we peulvruchten eten deze week. Wat zijn ze dan ook gezond! Het eerste wat ik doe  tijdens of na het ontbijt is de peulvruchten die de hele nacht geweekt hebben, op het vuur zetten. Na een kwartiertje koken gaan ze in de hooimadam om de hele dag verder te garen totdat ik eind van de middag ga koken.


  Groenten in kikkererwtensaus (klik) stond deze dag op het menu: een geweldig voedzaam gerecht, ideaal om allerlei soorten seizoensgroente in te verwerken: een kilo verse groente zorgt voor voldoende vitamines, samen met de kurkuma. De laatste portie ingevroren pompoen ging er bij, net als een stukje kool, wortels uit de tuin en ik kocht een handvol spruitjes.....  Bij dit Indische vegangerecht serveerde ik een stokbroodje.

Vrijdag:
Dit is een echte favoriet, zowel thuis als op mijn blog: Surinaamse vegapastei.(klik)


Met een wortel uit de tuin, peterselie uit de kas en augurkjes van de kelderplank is het een zonnig winters gerecht... de tomaten verving ik deze keer door biologische tomatenstukjes uit blik.  

Zaterdag:
Yes! Ze groeien nog.... de krootjes oftewel rode bietjes in mijn tuin. Ze zijn vrijwel winterhard en ondanks het gebrek aan zonlicht en warmte groeien ze nog steeds een beetje. Ik kon net weer genoeg oogsten (600 gram) om mijn favoriete gerecht klaar te maken: krootjesrisotto (klik)


En zó leuk.... er groeide wat winterpostelein tussen de stoeptegels. Dus ik kon aan het wildplukken, net buiten de tuin. Ik had de bakfiets er al overheen gezet, zodat geen hond het in zijn hoofd zou halen op deze plantjes te plassen.... vandaag smaakten ze heerlijk naar een avontuurlijk voorjaar!

Heb ik je kunnen inspireren met dit weekmenu? Ons smaakte het heerlijk!

Bakken

Het grote voordeel van je keuken eens afstaan aan de kinderen, is dat er soms onverwachte en nieuwe lekkernijen uit komen. Zo bakte oudste dochter met haar vriendje een bijzondere taart: smeuiïge Deense droomtaart met kokos, oftewel Drømmerkage in het Deens.
Machtig lekker! Die ga ik zeker nog eens bakken.  Het recept vind je op Culy
Op dinsdag bakte ik twee grote chocoladecakes: één grote in een bakvorm van 24 cm en een kleinere in - mijn van Sinterklaas gekregen -vorm van 20 cm doorsnede.
De volgende dag maakte ik er een kattentaart van, samen met jongste dochter.
Super leuk en makkelijk om te doen en op deze manier kun je nog veel meer favoriete dierentaarten maken en decoreren.


Er mochten 13 kaarsjes op!! En ondanks - de kinderen zeiden natuurlijk dankzij - het snoep smaakte de taart heerlijk! Geen compleet recept wel het idee vind je  hier!

En om even snel iets te bakken, maakte ik aan het eind van de week een boterkoek met bramencrumble.klik

Met nog heel wat potjes jam is dit een makkelijke manier om ze te verwerken.


Kinderzelfmaakideeën en spelideeën 

Zoveel dagen binnen zitten en ook nog eens niet naar school kunnen..... Je moet toch ergens je energie en creativiteit in kwijt. 
Met laptoplessen en instructies via teams begint de dag al zittend achter een schermpje met vervolgens even een spelletje in de pauze....
Schermtijd probeer ik sterk te beperken, maar alleen maar zeggen wat niet mag, werkt niet. Elke dag naar buiten gaan, moet even en daarnaast probeer ik creatieve ideeën uit en wil ik ze handige skills aanleren waar je wat mee kunt.
Ik noem hier wat voorbeelden die we - soms ook al in de kerstvakantie - deden.

  • Nadat de doos met strijkkralen van zolder kwam, waren de kinderen hier heel actief mee bezig. Je kan ermee aan de slag in 2D, maar wist je dat het ook in 3D kan? (klik)

    Toen ze eenmaal hadden uitgevonden hóe dat moest, waren mijn glazen schalen niet veilig meer :) Elke keer weer even de oven aan en na 10 minuutjes de creatie bewonderen...


  • De oven ging ook aan om de mooiste creaties van brooddeeg te bakken of beter gezegd te laten uitdrogen. Nu de winkels waar klei verkocht wordt, gesloten zijn, is het handig te werken met dit idee van vroeger. Een leuke aanvulling kreeg ik van een lezeres om zelf Play Dough te maken. Hiervoor kook je het deeg in een halve liter water en je voegt bakpoeder eraan toe. Ik ga het nog eens proberen.  
Wat ik deed, is het brooddeeg kleuren met voedselkleurstof. 
De kinderen gingen aan de slag binnen het thema 'bakken'.
Wat te denken van deze prachtige cupcake?! 
En het goede nieuws is dat 'ie ook nog eens lang bewaard kan blijven.
  • Je bent nooit te oud voor een snoepje en nooit te oud om de tafels eens goed 'te stampen' , zoals  vroeger gebeurde. Met de jongste kinderen uit groep 5 begon ik, maar ook de tieners wilden meedoen. Ik zette een hotelbel (van het spelletje Halli Galli bijvoorbeeld) op tafel en een schaaltje met kleine snoepjes. In hoog tempo noem ik tafelsommen op. Wie het weet, drukt op de bel en mag het zeggen. Natuurlijk binnen 3 seconden.... als beloning komt er een snoepje jouw kant op (dit kun je ook doen met popcorn of nog gezonder met snoeptomaatjes).  Die ochtend had ik net deelsommen met de getallenlijn uitgelegd dus in de tweede ronde werden de tafelsommen deelsommen. En oh wonder..... het ging opeens een stuk sneller dan 's morgens tijdens de rekentaak.
  •  Jongste zoon was deze week jarig en op je verjaardag mag je je eigen verjaardagstaart kiezen. Daarbij bak ik vaak nog een appeltaart of iets dergelijks, maar bij gebrek aan bezoek, was dat dit jaar niet nodig. Zoonlief koos voor de kattentaart die ik vijf jaar geleden maakte voor jongste dochter. De taart is eigenlijk heel simpel: je bakt twee cakes, legt ze met een rand overlap over elkaar en de versiering doet 't 'm. En dat is nu juist weer leuk  samen met je kind te doen. Bespreek welke dierentaart je samen wilt maken. Kies voor een lichte (vanille en lichte suiker) of donkere huid (donkerbruine suiker en/of chocolade). Kleur met fondant of marsepein, glazuur of alleen botercrème en decoreer met snoepjes in allerlei maten en vormen.
    Volgende maand op mijn blog een grappige dierentaart speciaal voor het voorjaar!
    Welk lievelingsdier kiest jongste dochter voor háár taart?!

  • Gewone boeken zijn goed voor de fantasie, stripboeken zijn een goede tweede om even te chillen.
We hebben een kist vol, maar de nieuwste Suske & Wiskes zijn natuurlijk het leukst!

Tot slot als tip:
het werkt hier niet als ik vraag wat ze willen gaan doen. Dan is namelijk alles stom.
Maar gewoon de doos met strijkkralen naar beneden halen en het brooddeeg gaan maken werkt wel. 
Dingen zien wekt de nieuwsgierigheid op, zeker als ze spullen van mij mogen gebruiken wat anders 
niet mag. Dat werkt super!
Oudere kinderen willen betrokken worden bij de speciale handelingen: zelf strijken,
 zelf kleurstof mengen....  super!


Tijd in mijn keuken

Eigenlijk bedacht ik pas op zaterdag dat ik deze serie zou gaan schrijven..... ik heb - ondanks de drukte van de online lessen en een jarige - best veel gedaan. Té leuk om niet te delen!

Nieuwe kast:
Mijn honingpotjes stonden mooi uitgestald in mijn ienie mienie kleine winkeltje. Op het witte dressoirkastje eronder stonden potten jam, chutneys en flessen sap en hoestsiroop. Maar zoals dat hier in huis gaat: lege plekken of plekken waar al spullen liggen, het trekt 'rommel' aan...  in ieder geval: er lagen vaak tekeningen, post, een pen, kleurtjes, een stressbal, een rolmaat, schroefjes, cadeaulintjes en wat al dies meer zij, in mijn winkeltje. Niet voor de verkoop, wel voor de ergernis. Een nieuwe vriendin moest een huis leegruimen en wilde alles wat nog bruikbaar is, een tweede kans geven. Ik hielp haar met het vervoer van grote en zware spullen. En toen opeens stond daar een hoekkast over.... zou het wat voor mij zijn?

Ja!! Kijk maar eens!
Hij staat te shinen in de hoek, met glazen deuren zodat niemand er zomaar wat in of op kan leggen, met een lampje om de honing te verlichten en met een spiegelachterwand zodat mijn voorraad verdubbeld lijkt.  Ik ben er heel blij mee!
En alles past erin!
 

 Drogen:
Er lagen nog een paar doosjes champignons van de vakantie in de koelkast en langzamerhand gingen ze vreemd ruiken. Tijd om ze te verwerken. Ik at al een keer getoast brood met gebakken champignons bij de lunch, maar het restant van de kastanjechampignons heb ik gedroogd. 


Zó kun je ze lekker lang bewaren en ik heb een paar recepten in gedachten waarvoor ik gedroogde champignons nodig heb. Gedroogde paddenstoelen in de winkel zijn heel duur. Ze wegen dan ook bijna niks. Voor gebruik moet je ze eerst weken en de smaak is veel intenser dan bij verse paddenstoelen. Ook het weekwater is heerlijk kruidig en te gebruiken als soep.

In mijn droogkastje maakte ik deze week ook weer een lading toastjes (klik) door stokbrood in dunne sneetjes te snijden en te drogen: heerlijk bros en ideaal om het teveel aan stokbroden wat ik had ingevroren, te verwerken. De kapjes en gebroken toastjes maal ik weer fijn met de staafmixer tot paneermeel


Wassen en schoonmaken:
Het kopje klinkt veelbelovend en ik heb ook zeker wat gedaan, deze week, maar ik was vooral blij dat ik de was, de boodschappen en het eten kon bijhouden..... 
Een shiny sink en kookplaat werkt ook fijn. Daardoor gaat mijn zelfgemaakte glassex snel, dus in een handomdraai vulde ik mijn fles weer bij. Ik gebruik deze fles nu al zeker voor de 10e keer. Kijk maar hoe simpel je zelf glassex maakt.(klik)
De was en de bedden verschonen bewaar ik als weekendklus. Maar soms heb ik dan teveel was verzameld en een trommel te vol stoppen, gaat ten koste van schone en lekker geurende was. Ik maakte weer eens een fles wasverzachter: heel simpel, ik was binnen een minuut klaar. De was wordt zachter door de azijn en ze ruikt weer lekker fris. En dat voor zo'n twintig wasbeurten voor nog geen 50 cent.(klik)

Toen manlief  het snoeiafval van de vijgenboom bijeen harkte en tegelijk de hele tuin aanveegde en opruimde, kwam hij nog een zak met paardenkastanjes tegen. Wist ik wel dat die daar nog lag (...).
Ik besloot ze maar gelijk te verwerken tot wasmiddel. 

Nou ja, verwerken: gewoon in vieren snijden, in een fles doen en water toevoegen. Even schudden en je ziet de saponine begint al te schuimen. Klaar is je gratis wasmiddel!
Hoewel het geen herfst is, vind ik het een geweldige uitvinding van mezelf om de kastanjes in een laagje water of een vochtige plastic tas te bewaren. Ze blijven dan vochtig-zacht  genoeg om te snijden en gebruiken voor wasmiddel. Want met gedroogde kastanjes kun je dus helemaal niks beginnen!
Die zijn veel te hard om te verwerken.


. Dry january

Tja.... dry january.... hoe moeilijk is dat?
Ik heb best wat reacties op mijn blog gekregen. Vooral van mensen die het makkelijk vinden, 
maar die drinken dan ook geen alcohol.
Eén iemand ging meedoen, maar op de vraag hoe moeilijk het is, vroeg ze:
"wanneer is het februari?"
En eerlijk is eerlijk, als gezelligheidsdrinker herken ik die vraag.
Dit onderwerp heb ik dan ook vooral voor mezelf beschreven.
Je hebt mannen die gedichten of liedjes voor hun vrouw schrijven.
Je hebt ook mannen die een keuken voor hun vrouw maken en lekkere drankjes inschenken.
Mijn man hoort bij de tweede categorie.... Heb ik het slecht getroffen? Oh nee....
alleen die lekkere drankjes, die zijn niet zo gezond!
Dus ik moest hem meekrijgen met dry january.
Met de likeur- en mixdrankjes 's avonds tijdens een film, doet hij mee en houden we het op fris.
Met de wijn in het weekend, is het een ander verhaal. Die gezellige wine time geeft hij niet op.
Maar gek genoeg mis ik de wijn eigenlijk niet, ik vind het vooral gezellig
even voor en onder het koken samen te zijn, een toastje te smikkelen....
Dus dat dóen we dan gewoon. 
Ik neem een wijnglas voor de gezelligheid, we klinken en proosten, we knabbelen aan een toastje, 
maarrrr.....   in mijn wijnglas zit gewoon iets anders.
Ik houd mezelf voor de gek! 
En weet je, spa rood vind ik eigenlijk heel lekker.
Een beetje siroop erdoor voor de gele kleur, maakt het voor het oog een witte wijn.
Of ik neem druivensap (ik heb nog zo'n 25 flessen zelfgemaakte staan)
Op deze manier houd ik het prima vol.
De gezonde gevolgen
Dat je beter slaapt, merk ik nog niet zo erg.
Ik droom ontzettend veel en ook onrustig. En ik moet vaker 's nachts naar de wc....
Maar ik ga het volhouden!
Dit past veel beter bij een gezonde levensstijl!

Dus ook deze week werd er bij de wine time wat lekkers gemaakt:
bladerdeeghapjes in de vorm van een mini croissantje. Aan de schroef erbij kun je zien hóe mini ze zijn.
En van de kikkererwten van donderdag, waar ik extra van had meegekookt, maakte ik houmous of humus.
 .... gezond en lekker met een olijfje op een toastje.


Buiten?

En op zaterdag, toen niet alleen de tuin was aangeveegd, maar ook de tafel en de stoelen
waren afgeboend met een sodasopje, scheen de zon zo lekker!!
Toen gingen we, in de eerste week van januari, terwijl het in Spanje sneeuwt, 

lekker buiten in het zonnetje zitten.
Heerlijk!!

Met een stukje boterkoek bij de koffie en verse muntthee.

En toen ik me omdraaide zag ik deze prachtige paddenstoelen groeien op een dode boomstam.
In het echt zijn ze nog veel mooier, maar wat groeit dit stilleven prachtig.
Dit brengt me gelijk bij  mijn voornemen voor dit jaar wat ik nog niet gedeeld heb.
Ik wil mycoloog worden: een paddenstoelenkenner.
Ik wil ze kunnen determineren en uiteindelijk mijn eigen maaltje paddenstoelen kunnen plukken.
Deze beauty's zijn de gewone elfenbankjes. Nou, noem dit maar gewoon.
En dit is mijn eerste oogst die ik dit jaar vond tijdens een boswandeling.
Het is nog kei lastig om de paddenstoelen goed te determineren.
Wat vind je trouwens van die geweizwammetjes linksboven? Groeien rechtopstaand op dood hout.
En die gele trilzwam rechtsboven? Ik ging er bijna op staan... prachtig vind ik ze.

Maar eten.... is eerst zeker weten!!



Blunder van de week:
De blunder van deze week was dat ik bij het weekboodschappen doen de hele verjaardag van jongste zoon vergat.
Het is niet de eerste keer dat het me gebeurde, want zo na alle drukte van de feestdagen met al het extra eten, zit je niet echt te wachten op weer een feest. Gelukkig had Peter al de cadeaus besteld en kwamen die ook op tijd aan....
 Bij de weekboodschappen - die ik altijd op maandagochtend doe - vertrok ik maar met een halve boodschappenlijst richting de supermarkt. Druk in mijn hoofd door veranderde afspraken, mijn werk en natuurlijk homescholing.  Meestal weet ik precies wat ik nodig heb, wanneer ik mijn vaste rondje door de supermarkt loop, maar daar horen natuurlijk niet de verjaardagsboodschappen bij.
Dus straal vergeten: de extra eieren voor de taart (helaas zijn de kippen nu echt gestopt met eieren leggen), de taartdecoratie, slagroom en extra frisdrank.
Terwijl het juist bij deze jongen het zo waard is het leven te vieren!!
Maar dat hebben we alsnog gedaan!
En het kwam ook goed met de boodschappen, na het ontbijtje op bed op zijn verjaardag zelf, ging ik eerst naar de winkel....   


Tot volgende keer!






Geen opmerkingen: