vrijdag 9 maart 2018

Turkse (soja)yoghurtdrank

Er worden hier druk dagen afgeteld tót het moment van onze vakantie naar Turkije!
Jippie! Zo'n zin in!!
Om alvast in de stemming te komen, maakte ik Turkse yoghurtdrank.
Een verfrissend drankje op basis van zuivel en zout, maar.... het kan ook met sojayoghurt, dus zuivelvrij! 
Ik leerde dit drankje kennen toen ik regelmatig  in de Schilderswijk in Den Haag kwam. Ik geloof dat ik na een Hamam bezoek - helemaal verhit en dorstig - voor het eerst deze yoghurtdrank proefde. Het is goed tegen de dorst en.... ik vind het lekker!
Maar, een waarschuwing: "Het smaakt erg zout!"  
Het idee voor dit blogje kreeg ik bij mijn favoriete toko hier in de buurt.  Terwijl ik wat kruiden en specerijen kocht, kreeg ik opeens een wit flesje in m'n handen gedrukt: "Proef maar!" Turkse yoghurtdrank!
Lekker! Thuis was ik net sojayoghurt aan het bereiden. Klik hier voor de werkwijze.
En daar kun je dus ook dit eenvoudige drankje van maken :)


Turkse (soja)yoghurtdrank

                  voor 2 glazen
Ingrediënten:

  • 2 dl sojayoghurt
  • 3 dl koud water
  • 1 tl fijngemalen zeezout
Hoe maak ik het klaar:
Eigenlijk is dit bijna te simpel voor een recept, maar ja.... ik ben nu toch al begonnen ;)
Doe alle ingrediënten in een hoge maatbeker. Doordat je sojayoghurt in plaats van gewone yoghurt gebruikt, is de smaak milder.

Mix alles zo'n halve minuut met de staafmixer, tot de drank begint te schuimen. 
Alleen goed roeren geeft minder vermenging en een minder lekker resultaat.
Inschenken en koel serveren!

Drink dit niet te vaak, want teveel zout (natrium) inname is niet goed voor je.

In huis ben ik voorlopig de enige die dit lekker vind.
Dus ik kan naar Turkije!
De anderen krijgen nog even de tijd om te wennen aan de Turkse keuken.
En blijven nachtjes aftellen tot het zover is...... ;)

Geen opmerkingen: