maandag 9 december 2019

Mijn favoriete recept met. .... boerenkool

Afgelopen week oogstte ik mijn laatste boerenkool. Wat een prachtige, grote planten had ik staan. Tien stuks!  Ik heb er lekker veel van kunnen eten.

Ik oogst de boerenkool bladeren en vervolgens laat ik de bladeren zo´n half uur tot een uur in een emmer water met zout staan.
Daarna was ik de bladeren grondig en wrijf ze schoon.
Een deel gebruik ik meteen, een deel vries ik direct in. Boerenkool uit de vriezer wordt zoeter van smaak en de bladeren vriezen kapot, zodat je ze niet meer hoeft te snijden voor gebruik. Gemak dient de mens!
Verder geen  schoongemaakte, netjes voorgesneden en voorverpakte groentes, maar alles zelf doen. Met als grote voordeel dat je weet waar het vandaan komt, hoe het gegroeid is en vooral: dat je het supervers op je bord kan hebben! 


Vandaag heb ik, voor de laatste keer dit jaar, mijn lievelingsgerecht klaargemaakt. Boerenkool met couscous. 
Heerlijk anders, heerlijk boerenkool. In recordtijd op tafel.
Met couscous, zó eet ik boerenkool het liefst en het vaakst. Ik dacht dat ik dit recept al had gepost, maar dat is niet zo. Een huisvriend van ons, ook een fervent moestuinder, die dit had geproefd, wilde graag het recept.....
Nou, hier komt 'ie! Voor je eigen boerenkool....

Boerenkoolcouscous

Ingrediënten:
  • 2 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 3 el olijfolie
  • 300 g boerenkool
  • 50 g rozijnen
  • 300 g couscous
  • 0,5 tl chilipoeder (of minder)
  • 1 l groentebouillon (van tablet)
  • 300 g vegan balletjes



Hoe maak ik het klaar:


Heb je diepvriesboerenkool of kant en klare boerenkool, dan bereid je niets voor. Zo niet, dan maak je de verse boerenkool eerst  uitgebreid schoon en snijd ze grof. Pel de ui en de knoflook. Snipper de ui en snijd de knoflook in plakjes. Verhit de olie in een wok en roerbak hierin de ui en knoflook. Voeg de chilipoeder toe. Niet teveel, want het maakt het gerecht erg pittig.
Roerbak op hoog vuur de boerenkool even mee, zodat hij slinkt. .

Dit duurt nog geen vijf minuten. Ondertussen maak je de groentebouillon. Voeg nu de rozijnen en de couscous toe.   En daarna de bouillon. Breng de bouillon aan de kook.   Zet dan het vuur uit en leg een deksel op de wok.
In de tijd dat je aan tafel gaat zitten (take your time!), is de couscous genoeg geweld en klaar om opgeschept te worden.
Supersnel recept van ongeveer een kwartier. Als je al langer meeleest,
weet je dat ik daar van houd. Zeker op een hectische dag!


 
Vaak serveer ik er vegetarische groenteballetjes bij. Tegenwoordig hebben ze bij de Aldi
 ook een vegan variant. 


Laat je me horen wat jij van dit recept vindt?!


Geen opmerkingen: