maandag 25 oktober 2021

Smoothie met verse gojibessen


Het lijkt wel wat op wortelsap, maar dat is het niet!
Deze mooi oranje smoothie dankt zijn kleur aan de verse gojibessen die ik gebruikte!

Wát een verrassing was het dit weekend toen ik de gojibessen ging oogsten
van mijn chaotisch groeiende, stekelige struik die ik twee jaar geleden cadeau kreeg.

En ja... het is echt een gojibess [Lycium Barbarum] die op arme grond prima groeit in ons klimaat!
Hiermee is gelijk het antwoord op het raadsel in mijn moestuinblog van september gegeven.
De kleine paarse bloempjes waarmee ze bloeit worden uiteindelijk langwerpige, feloranje vruchtjes,
die te oogsten zijn in het najaar tot begin november.....
Oorspronkelijk komt de gojibes uit China, maar verwilderd groeit ze ook in Noord Amerika.
Ook in Nederland en België is deze plant - Boksdoorn is een andere naam hiervoor - verwilderd te vinden.

In de tuin krijgt ze in ieder geval een ander plekje, want ik ben er nog niet helemaal
over uit, hoe ze mag groeien: als haag, als struik of als boom (geleide groei zoals leilindes).
Het kan namelijk allemaal.
Terug naar de oogst: die is geweldig!
De gojibes is een zogenaamd 'superfood': ze zit bomvol waardevolle voedingsstoffen.
Zoals vitamine A, C, B2 en de spore-elementen ijzer, koper en selenium.
Verder bevatten gojibessen antioxidanten en bètacaroteen, vandaar die oranje kleur.
 In recepten worden ze vooral gedroogd gebruikt.
Maar verse gojibessen?
Daar ben ik zelf maar mee aan de slag gegaan.
Vandaag maakte ik een heerlijke, dorstlessende smoothie, lekker voor mezelf alleen!! 
Ook maken?!


Smoothie met verse gojibessen

   voor 1 groot glas of 2 kleine porties

Ingrediënten:
  • 3 perssinaasappels  
  • handje gele frambozen (40g)
  • 3 el verse gojibessen (40 g)
  • 1 bevroren banaan

Hoe maak ik het klaar:
Begin de avond van tevoren met het invriezen van een banaan.
Pers de sinaasappels uit en schenk het sap in een ruime maatbeker. Zorg dat je ongeveer 250 ml sinaasappelsap hebt.
Voeg hier de gojibessen en frambozen aan toe. Gele frambozen zijn iets zoeter dan rode frambozen en ik gebruik ze hier omdat je de mooi oranje kleur van de gojibessen blijft zien.
Ik zou niet weten waar je ze kunt kopen, het handigst is om zelf een struikje in de tuin te zetten.
 Mix het fruit met de staafmixer fijn. De gojibessen bevatten veel kleine pitjes, maar net als de frambozenpitjes zijn die niet storend in dit drankje. 
Sterker: het geeft een prima bite aan de smoothie.
Snijd de bevroren banaan in stukjes en voeg toe. Doordat je de banaan bevroren toevoegt, 
geeft het een ijskoude twist en een extra romige structuur aan je smoothie.

Ik schonk een groot glas boordevol en dronk 'm lekker op.
Heerlijk!!

Waar de verse gojibes van zichzelf een beetje wrang, zuur en bitter smaakt, 
smaakt ze in deze smoothie super lekker!
En alle gezonde stoffen kreeg ik lekker binnen, daar kan ik op vooruit!!

Binnenkort volgen meer recepten met verse gojibessen!

Geen opmerkingen: